back to top

Decizie iminentă privind inițiativa cetățenească „Unul dintre noi”

Miza: Monopolul Comisiei Europene asupra inițiativei legislative și viitorul Inițiativei cetățenești

Vă amintiți de Unul dintre Noi? Lansată în 2012, petiția a fost cea mai largă inițiativă cetățenească din istoria Uniunii Europene și a colectat aproape 2 milioane de semnături de la cetățeni din întreaga Uniune. Susținută de societatea civilă, zeci de asociații și mii de voluntari care au strâns semnăturile. Unul dintre Noi chema la sistarea finanțării din fonduri europene a programelor care implică distrugerea embrionilor și fetușilor umani (audierile de la Parlamentul European pot fi urmărite aici).

Prezentată ca un instrument de democratizare a UE, Inițiativa Cetățenească Europeană (ICE) își propunea să aducă Uniunea mai aproape de cetățenii săi. Introdusă odată cu Tratatul de la Lisabona din 2007 și Regulamentul 211/2011 al Parlamentului și Consiliului European, ICE ar fi trebuit să reducă din lipsa de democrație într-o instituție care lăsa monopolul legislativ exclusiv la puterea birocratică a Comisiei – cu alte cuvinte, ICE urmărea să spargă acest monopol și să împartă puterea inițiativei cu cetățenii.

Însă, în ciuda expedienței politice a inițiatorilor, Comisia a refuzat pur și simplu să dea curs cererilor cetățenilor. Comisia nu se aștepta, desigur, ca cea mai populară inițiativă să fie una în apărarea vieții umane…

Citește și: Farsa democrației participative în UE – Comisia Europeană respinge Inițiativa Cetățenească „Unul dintre Noi” (I)

Înaintea începerii campaniei, textul inițiativei a fost examinat și apoi admis la înregistrare în Comisie. De ce, atunci, a mai lăsat Comisia cetățenii să-și irosească timpul colectând milioane de semnături dacă la final avea să refuze arbitrar propunerea, când putea să o facă de la început? Asemenea putere absolută subminează utilitatea ICE dând false speranțe europenilor, întrucât nu face altceva decât să le activeze participarea la viața politică a Uniunii, fără a le furniza niciun fel de mijloc prin care să producă schimbări reale.

Unul dintre Noi a contestat, prin comitetul său de inițiativă, decizia la Curtea de Justiție a UE (CJUE). Audierea a avut loc pe 16 iunie 2017, The hearing was held on 16 June 2017, iar decizia va fi publicată luni, 23 aprilie 2018. Astfel că avem oportunitatea importantă de a vă pune la curent cu miza în acest caz.

Contestând contestarea deciziei Comisiei la CJUE, Unul dintre Noi solicită judecătorilor să facă mecanismul ICE unul eficient prin recunoașterea faptului că decizia în materie a Comisie este subiectul revizuirii judiciare. Prin acestă cauză, Curtea are oportunitatea să democratizeze Uniunea Europeană prin stoparea monopolului de care Comisia se bucură în prezent asupra inițiativelor legislative.

Iată care sunt variantele posibile în decizia Curții și consecințele acestora:

  • Dacă CJUE va declara de principiu refuzul Comisiei de a da curs unei ICE ca fiind just, va întări monopolul Comisiei asupra inițiativelor legislative și va valida puterea Comisiei de a refuza, fără recurs, inițiative susținute de milioane de cetățeni. Instrumentul democrației participative va rămâne unul pur ficțional: o iluzie democratică.
  • Pe de altă parte, dacă judecătorii vor considera că hotărârea Comisiei este posibil să fie contestată, atunci vor conferi eficiență reală mecanismului ICE. Aceasta ar constitui o reformă instituțională profundă pentru Uniune: Comisia își va pierde monopolul asupra inițiativelor legislative și va trebui să o împartă cu cetățenii, sub supervizarea Curții!

O posibilă alternativă este aceea ca CJUE să recunoască faptul că decizia Comisiei este contestabilă, și atunci fie o va găsi satisfăcătoare și va respinge Unul dintre Noi pe temeiul valoric, fie o va găsi nesatisfăcătoare și va condamna Comisia să își reconsidere poziție.

  • Dacă CJUE va fi de acord cu Unul dintre Noi pe temeiul valorii sale, vom înregistra o victorie majoră dar nu finală, întrucât aproape cert Comisia va apela decizia imediat.
  • Dacă, din contra, Curtea agrează cu decizia Comisiei, va sparge monopolul legislativ al acesteia fără să dea Comisiei oportunitatea apelului. funcționarea democratică a mecanismelor Uniunii va fi mult îmbunătățită, iar strategic, aceasta ar fi o decizie înțeleaptă a Curții.

Așadar, indiferent care va fi decizia ultimă a Curții, Unul dintre Noi nu are decât de câștigat.

Gregor Puppinck
Gregor Puppinckhttp://www.eclj.org
Jurist francez, doctor în drept cu o disertație pe legea medicală și bioetică. Director al Centrului European pentru Lege și Justiție, cu sediul la Strasbourg. Expert în mai multe comitete ale Consiliului Europei. Din 2003 până în 2009 a predat drepturile omului, dreptul internațional și dreptul constituțional la Facultatea de Drept a Universității din Haute-Alsace (Franța). Articole traduse de Bogdan Stanciu cu permisiunea autorului.

Cele mai recente articole