O inițiativă legislativă cetățenească destinată protecției copiilor nenăscuți contra oricărui tip de avort câștigă sprijin politic în Polonia
Într-o țară în care avortul este nu doar aproape prohibit, ci și extrem de impopular din cauza circumstanțelor istorice (vezi nota de subsol 1), o propunere legislativă inițiată de organizații civice ar urma să acorde protecție legală tuturor copiilor din momentul concepției, scoțând practic complet avortul în afara legii. Inițiativa ar urma să ajungă în Parlament după colectarea a 100.000 de semnături de la populație.
Conform legii actuale datând din 1993, avortul este legal în doar 3 circumstanțe: când viața sau sănătatea mamei este pusă în pericol (nota 2), când sarcina este rezultatul unui act criminal și când medicul diagnostichează copilul cu un handicap grav și ireversibil sau cu o boală incompatibilă cu viața. Numărul total de avorturi făcute legal în Polonia nu depășește, anual, 1.000.
Noua lege ar anula aceste excepții și ar majora sancțiunile penale pentru medici, cu excepția celor care acționează pentru salvarea vieții mamei, ca și pentru persoanele care fac presiuni asupra femeilor pentru a le determina să avorteze. De asemenea, legea angajează responsabilitatea statului în ajutorarea părinților ai căror copii se nasc cu un handicap sau cu nevoi speciale. Propunerea legislativă cetățenească prevede posibilitatea unei sancțiuni penale cu închisoare de la 3 luni la 5 ani pentru femeia care își auto-provoacă avortul (spre exemplu prin metoda medicamentoasă), dar decizia rămâne în întregime la latitudinea judecătorului (nota 3). Actuala lege nu sancționează autoprovocarea avortului.
Episcopii polonezi au citit, duminica trecută în biserici, o scrisoare, la finalul slujbei care cheamă la protecția completă a vieții nenăscuților în fața avortului, semnalând astfel srprijinul Bisericii Catolice Poloneze pentru proiectul legislativ.
Noua prim-ministră a Poloniei, Beata Szydło, și-a declarat sprijinul pentru măsurile propuse spunând totodată că membrii partidului său vot vota „conform propriei conștiințe.” „La acest moment pot spune doar care va fi decizia mea; nu pot vorbi despre proiect pentru că acesta nu există încă. Dar cât privește opinia mea, opinia lui Beata Szydło – da, eu susțin inițiativa.”
Szydło, a treia femeie prim-ministru în Polonia, este membră a partidului conservator Lege și Justiție (detalii).
Mișcarea pro-viață poate conta și pe sprijinul unei alte figuri centrale a politicii poloneze, Jarosław Kaczyński, liderul partidului de guvernământ, Lege și Justiție. Așa cum relatează pch24.com, Kaczyński a declarat „sunt catolic și poziția mea este evidentă aici”. Cu referire la modul în care vor vota membrii partidului său, dl. Kaczyński a precizat „dacă ar fi să fac o predicție, aș spune că majoritatea zdrobitoare, dacă nu chiar toți, va vota favorabil”.
Mariusz Dzierżawski din partea Fundației Dreptul la Viață, organizația care a inițiat schimbările de lege propuse, a salutat declarația liderului politic conservator.
Institutul Ordo Iuris, organizație juridică de asemenea de orientare conservatoare, afirmă prin avocatul Jerzy Kwaśniewski că „sperăm că politicienii vor forma un front moral unit”. „Dacă dorim să restabilim ordinea în Polonia, avem nevoie să începem cu lucrurl fundamental: protecția vieții umane.” El a declarat pentru LifeSiteNews că societatea polonă este extrem de conștientă de adevărul despre avort, un fapt pe care el îl atribuie „expozițiilor stradale șocante cu imagini despre avort” pe care fundația sa le-a organizat în întreaga Polonie.
Nu toate pozițiile din societatea civilă pro-viață sunt însă aliniate. Federația Poloneză a Mișcărilor pentru Viață, deși susține eliminarea celor 3 excepții care permit totuși avortul, este categoric contra oricărei sancționări a femeilor care avortează. Motivul, conform lui Jakub Bałtroszewicz, este acela că la fel ca și în cazul prostituției femeia este o victimă a avortului și sancționarea sa penală este nu doar imorală, ci și contraproductivă.
–
Comentariul nostru 1: Vom relua zilele următoare istoria legalizării avortului în Polonia, pentru o mai bună înțelegere a acestor circumstanțe.
Comentariul 2: Am mai arătat și vom reveni: avortul „terapeutic” este un nonsens (nimeni nu este „vindecat” prin omorâre) și că a lăsa posibilitatea avortării „legale” a unor copii doar pentru că au handicap este inacceptabil din punct de vedere moral și inconsistent cu ordinea naturală.
Punctul discutabil și care probabil va stârni multă emoție și numeroase acuzații ar putea fi ilegalitatea „provocării avortului pentru salvarea vieții mamei”. Credem că și aceasta este o distorsionare a adevărului, o mistificare indusă publicului de propaganda avortistă, pentru că asemenea situații practic NU EXISTĂ. Adică, nu provocarea avortului salvează viața mamei – pentru că sarcina nu este o stare patologică. Noua lege ar urma să nu sancționeze acea acțiune prin care medicii, căutând să salveze viața mamei în orice circumstanță în care este periclitată, spre exemplu în tratamentul cancerului, ar curma FĂRĂ INTENȚIE viața copilului nenăscut. Cu alte cuvinte – și subliniem! – o asfel de intervenție este legitimă etic și moral atunci când nu se caută uciderea copilul, ci aceasta ar fi o consecință tragică, inevitabilă, a intervenției în beneficiul mamei. Este, să recunoaștem, o imensă diferență de abordare.
Comentariul 3: Salutăm fără rezerve curajul tranșant al colegilor polonezi și munca lor fără încetare pentru conștientizarea populației cu privire la avort. Sperăm să vedem noile prevederi de protecție a vieții umane intrate în vigoare, pentru ca legislația să fie coerentă și completă.
Totuși, în ce privește sancționarea femeilor care recurg la avort, ne raliem opiniei Federației Poloneze a Mișcărilor pentru Viață. Nu doar că s-ar comite o imensă nedreptate față de femeia care, așa cum știm deja fără putință de tăgadă din tragica istorie a României înainte și după 1989, este a doua victimă a avortului după copil dar, din punct de vedere strategic, insistența pe sancțiuni ar putea îngreuna mult adoptarea noii legislații. În general însă credem că nimic nu poate fi obținut, altceva decât o tensionare inutilă a relațiilor sociale, prin demonizarea continuă exact a acelora care au mai multă nevoie de compasiune și sprijin. Și, dacă ne permiteți, apreciem și ca nebiblică o astfel de poziție. (Ioan 8, 1:11)