Apusul sexualității

1369
0
DISTRIBUIȚI

9780465002153_p0_v1_s260x420Revolutia sexuala inca e in toi si afecteaza fiecare manifestare sociala, dar mai ales moravurile si generatia tinara. Spre deosebire de parintii lor care discutau si tratau subiectul cu pudoare, asa cum de altfel este bine, tinerii il discuta, dar mai ales practica sexualitatea, fara prudenta si in mod riscant. De fapt, sociologii discuta despre o schimbare radicala in perspectiva tinerilor asupra sexualitatii. In loc de a fi o modalitate de relationare intre fiinte umane, sexualitatea a devenit strict o modalitate de satisfactie a unui instinct fizic. Porunca numarul unu a revolutiei sexuale e “satisfa-ti pornirile”. Iar de aici decurg consecintele cunoscute pentru tineri si societate in general. Normele de interactionare si principiile de derulare a vietii intime sunt demolate in favoarea unei culturi sexuale radicale.

În acest an, Donna Freitas, sociolog crestin la o universitate catolica din SUA, a publicat cartea The End of Sex, How Hookup Culture is Leaving a Generation Unhappy, Sexually Unfulfilled, and Confused about Intimacy (“Sfarsitul sexului. Cum cultura promiscuitatii lasa in urma o generatie nefericita, neimplinita sexual, si confuza privind intimitatea”). Atit titlul cartii, dar mai ales subtitlul ei, ingrijoreaza. Denota ca tinerii nu stiu cum sa-si traiasca viata intima, nu cunosc regulile acesteia si nici cum sa o canalizeze spre implinirea personala. Lucrul acesta surprinde, scrie autoarea, considerind ca tinerii care sunt subiectii cartii ei au fost educati, inca din scoala elementara privind sexualitatea umana. Spre deosebire de parintii lor care nu au luat cursuri in sexualitate, dar nici nu erau confuzi privind sexualitatea si erau impliniti in viata intima, tinerii sunt expusi inca din primii ani de scoala cursurilor de sexualitate, dar impactul acestei educatii asupra lor este tocmai reversul experientelor pozitive ale parintilor lor. Cum se explica asta?

Freitas enunta un raspuns pe parcursul celor 221 pagini ale cartii: la tinara generatie americana se impaminteneste un nou concept al sexualitatii, unul numit de sociologi “hookup culture”, cultura sexualitatii oportuniste. Cuvintul “hookup” parvine din doua cuvinte separate, “hook” care inseamna “carlig”, si “up” care inseamna, in acest context, fenomenul de „a agata”. Impreuna, ele desemneaza actul sexual ocazional, in afara casatoriei ori inainte de casatorie, si facut nu din afectiune ci din simpla dorinta de a satisface o necesitate sexuala de moment. Actul sexual nu este desemnat sa aduca mai aproate doua fiinte umane, ci e doar un act temporar, de scurta durata, care sa rezulte in satisfactia sexuala a celor doua persoane. Nimic mai mult sau mai putin. Gandirea si practica aceasta a sexualitatii e total diferita de intelegerea actului intim si de locul alocat sexualitatii in societate si in relatiile interumane. Cele doua persoane care au avut o relatie intima foarte probabil ca nu vor mai avea inca una in viitor, ci vor intretine relatii cu persoane diferite, in serie. In aceasta cultura nu e loc pentru monogamie, fidelitate, ori loialitatea in relatii.

De-a lungul anilor, Freitas a intervievat peste 2.500 de studenti din sapte universitati diferite, unele publice, unele private, unele catolice si unele evanghelice. Interviurile s-au focalizat asupra pozitiilor studentilor privind sexualitatea, practica ei, romantismul si relatiile de prietenie in campus. Concluziile ei au fost ca in campusurile publice domina cultura de “hookup”, dar ca lipseste in campusurile evanghelice. In campusurile evanghelice Freitas a descoperit o cultura dominanta a monogamiei, abstinentei, a heterosexualitatii.

Sunt studentii si tinerii care practica sexualitatea de tip hookup fericiti? Absolut nu, conchide Freitas. Toti tanjesc dupa implinire emotionala si dragoste la nivel emotional nu fizic. Cultura de tip “hookup” poate fi schimbata, dar cere implicarea parintilor, a profesorilor, si a liderilor spirituali care lucreaza in campusuri. Pe parcursul celor 20 de ani de cind studiaza stilul de viata al studentilor, lui Freitas nu i-a fost dat sa vada un flagel mai daunator pentru tineri decit cultura sexualitatii permisive. Acestui flagel isi dedica ea cartea, cautind sa-i explice originile, manifestarile, impactul asupra tinerilor, si modalitatile care ar putea sa-l elimine.

Relatiile sexuale la tinerii universitari americani au devenit o rutina zilnica, asa cum ar fi, de exemplu, mersul la gym. Ei invata din media, de la prieteni, ori chiar de la parinti, ca nu are nici un rost sa-si investeasca timpul si energia, in anii studentiei, in formarea de relatii durabile. Relatiile iau timp, sunt complicate si trebuie sa investesti in ele. De accea generatia tanara prefera relatiile sexuale fara relationare pentru ca nu impun poveri ori conditii. Dar, spune Freitas, ea a depistat ca relatiile sexuale de ocazie promoveaza un sex care nu implineste, e plicticos, nu e motivat de dorinta dupa sex, ci se fac pentru ca toata lumea face la fel. In alte cuvinte obiceiurile proaste privind sexualitatea se molipsesc si dezvolta o inertie proprie. Devin atit de frecvente si obisnuite ca spalatul rufelor or temele de casa. Definesc noua norma a sexualitatii pentru tinara generatie, nu exceptia. Trecute sunt zilele cind tinerii isi faceau curte, chiar daca intretineau si relatii sexuale inainte de casatorie. In anii 90, relatiile sexuale erau inca folosite pentru a dezvolta relatii intre persoane, pentru a forma prietenii, subrede cum erau ele. Dar in anii curenti regulile sexualitatii au devenit total lipsite de obiective de relationare si in intregime de promovare a oportunitatii actului sexual.

Freitas cauta sa explice de ce, in doar cativa ani, cultura sexualitatii de tip hookup a devenit norma. In primul rind, pornografia si prezenta ei peste tot au facilitat aparitia sexului pasager. Prezenta peste tot a pornografiei a schimbat atitudinile tinerilor fata de sex, asteptarile care le au de la partenerii lor, intelesul care ei il au despre dorinta, identitatea de gen, si modul in care fiintele umane intra in relatii de intimitate sexuala.

Tehnologia a facilitat si ea extinderea culturii promiscuitatii sexuale. Mesajele SMS, de exemplu, ori “sexting”, faciliteaza trecerea imediata la subiect de partea partenerilor. Relatiile de intimitate nu mai presupun interactiuni prealabile in care partenerii se cunosc reciproc. Oamenii sunt mai stimulati de ceea ce vad pe ecranul telefonului decit de anticiparea relatiilor de intimitate. Noua generatie invata sexul de pe internet si isi ajusteaza asteptarile privind sexualitatea dupa ceea ce vad ori invata pe internet. Asta elimina farmecul din relatiile dintre tinar si tinara si in loc sa-I apropie ii distanteaza.

Feminismul si el a contribuit la extinderea culturii hookup. Pentru tinerele feministe, hookup e bun pentru ca permite tinerei femei sa-si aleaga partenerii cum vrea, cind vrea, si dupa criteriile care si le doreste. Adica, isi foloseste frumusetea si intimitatea pentru a negocia termeni avantajosi in relatiile cu barbatii. Pentru feministe cultura hookup e indispensabila progresului. Ea le permite sa amine relatiile serioase pina dupa ce isi stabilesc cariera, fara sa-si complice viata cu copii, soti, ori chiar amanti. Ba le da simtamintul unei superioritati, false cum e, fata de tineri, pe care ii privesc ca pe niste fiinte inferioare, mai putin capabili, mai putini ambitiosi, mai putin vrednici de ele ori nivelul lor intelectual.

Si cultura decadentei din campusurile americane contribuie la proliferarea mentalitatii de „agatare”. Freitas aloca multe pagini decadentei sexuale care permeaza campusurile americane. Aceasta implica betia, consumul de droguri, evenimente sociale in care fetele apar pe jumatate nude, ori situatii in care femeile sunt puse in situatii degradante. Literatura care circula in campusuri e si ea cit se poate de degradanta la adresa femeilor si e imbibata de sex.

Cartea lui Freitas e fascinanta si foarte importanta. Bogata in informatii, ea contine si un capitol privind modul in care tinerii crestini cauta sa contracareze cultura sexuala perversa din campusuri. Scrie despre miscarea True Love Revolution de la Harvard, The Anscombe Society de la Princeton, ori Love & Fidelity Network, care conecteaza diverse campusuri americane si promoveaza aceleasi valori: abstinenta si castitatea.

Recomandăm cărțile editurii „Anacronic”

LASĂ UN RĂSPUNS

Please enter your comment!
Please enter your name here