Ceremonia tunelului elvețian Gotthard – prologul unui nou fascism?

3131
5
DISTRIBUIȚI

gotthard-rail-tunnel-opening m (1)Spectacolul desfășurat cu ocazia inaugurării pe 1 iunie a tunelului elvețian Gotthard, cel mai lung și adânc din lume, a stârnit multă vâlvă. Rapid mediatizat de presa main-stream, care s-a limitat la comentarii tehnice și oficial-mondene, dar a excelat în prezentarea materialelor foto-video, incitantul ceremonial a fost preluat și disecat de mai toate tipurile de presă. Filmările profesioniste, cu mai multe camere și montate în mai multe filmulețe, au fost realizate, probabil, de înșiși organizatorii evenimentului. Producerea și mediatizarea lor imediată confirmă dorința realizatorilor de popularizare a spectacolului-fabulă și de exportare a acestuia dinspre elită spre mase.

Elemente de satanism și mitologie alpină, elogii aduse filmului mut, dar mai ales culturii trupului sănătos și muncii robotizante (oare unde am mai văzut asta?…), celebrări ale libertății transgenderilor (pe care le tot vedem), prosternări colective în fața unor altare obscure și jubilări ale țapilor cu peruci colorate. Ireproșabil realizat din punct de vedere artistic de regizorul de teatru german Volker Hesse, mega-spectacolul cu un buget de 8 milioane de Euro, prezentat în fața a înalți funcționari și comisari europeni și care a antrenat peste 600 de dansatori, acrobați și actori, are de ce să ne tulbure.

Comentariile tabloidelor subliniau cerebrarea mitologiei Alpilor și a muncii, părând mai degrabă praf în ochi sau ”primul nivel de lectură a fabulei”. Le-au urmat analizele mai substanțiale, dar cam mecaniciste, ale unor publicații de nișă, specializate în vânătoarea de ocultisme. Ele au fost preluate ca pâinea caldă și fără prea mult discernământ de presa de masă, astfel încât toată lumea știe acum că ”ceva putred” s-a petrecut în burțile Alpilor.

gotthard-rail-tunnel-opening m

Toți comentatorii, însă, par să ignore mesajul esențial al spectacolului. Că ceremonii sataniste și, mai nou, cerebrări ale transsexualismului, tot apar în ultima vreme (la concertele Lady Gaga, heavy-metal ș.a., la concursul Eurovision din 2015…). Publicații specializate în ”hermeneutici conspiraționiste”, dar fără o competență teoretică în domeniu, se întrec în a decripta, adesea abuziv, simboluri oculte în ceremoniile olimpiadelor, în arhitectura marilor aeroporturi și a templelor moderne, pe bancnote, în superproducții hollywoodiene, în animații pentru copii, în muzică, jocuri video, modă etc. Prezența, oricât de îngrijorătoare, a elementelor acestor culte în cadrul mega-ceremoniei alpine nu ar trebui, așadar, să ne mai mire. Și totuși, conjuncția acestor elemente alcătuiește o configurație semantică mai îngrijorătoare decât în cazurile citate.

Căci mesajul profund al spectacolului e dat de combinarea pachetelor de semne și simboluri vehiculate: mistice (sataniste), (homo)erotice și sociale (ale muncii și guvernării). Acestea din urmă, cele mai consistente, sugerează segregarea societății în două clase: ”pietonii”, întruchipați de muncitorii minieri, energici, inexpresivi și robotizați – gloata majoritară. Cea de a doua este clasa ”aristocratică” nenumeroasă, relaxată și excelând de sportivitate, a dansatorilor în lenjerie albă din ”trenul progresului”, care, împins de muncitorii pedeștri, traversează glorios scena. (La vechii egipteni nuditatea în public – aici, lenjeria albă sugerând nuditatea – era o prerogativă exclusiv a regalității. De altfel, trei scarabei suspendați, într-o scenă alegorică destul de obscură, vizibili doar într-unul din montajele video, vor continua motivul egiptean). ”Aristocrații”, tot timpul la înălțime și grupați în perechi, nu interferă cu ”gloata”, numai ei au drept la răsfățul iubirii, sau mai degrabă al desfrâului (hetero sau homo) și sunt în relație apropiată cu ”geniul răului” (piticul mascat seminud cu aripi albe), cu care călătoresc în același tren. Grotesc și spectral, acesta planează deasupra lor, protejându-i și înfricoșând, parcă, gloata, din care doboară câțiva muncitori.

gotthardTunnelClockWorship

Separarea netă a celor două clase – sugerează spectacolul – nu se face după avere și specificul muncii, conform normelor capitalismului clasic, ci prin ”natura” lor diferită. ”Firea” dansatorilor în alb nu e amestecabilă cu cea a ”gloatei majoritare”. ”Natura” lor (biologică, tehnologică, etică) e intrinsec diferită! Dar cum pot interfera biologicul cu tehnologicul și eticul, pentru a produce o nouă ”specie”? Răspunsul, cândva de domeniul SF, îl sugerează noile tehnologii cyborg și transgender, cu ideologiile aferente, care transpar repetat în fundalul spectacolului. E vorba de apariția unei noi ”rase” dominatoare, a unui nou ”supraom”? Căci încă de la apariția lor pe mesele scenariștilor, ulterior ca personaje în filme și jocuri (așadar în fantasmele tinerei generații), iar azi în laboratoarele de biotehnologie, aceste două ”specii” sunt văzute ca superioare normalității. Profețiile Übermensch-ului lui Nietzsche, premergătoare nazismului, întrupate în Metropolisul lui Fritz Lang și în toate speciile de Frankensteini, renasc din catacombele unui tunel, mai actuale ca niciodată. Sunt rizibile oare? Nu știu. Dar Ivan Turbincă m-a învățat că râsul este un bun tonic.

Un singur lucru mă miră. Cum de producătorii spectacolului, vizibil atât de siguri pe pârghiile prezentului, ignoră că ”nu mor caii când vor câinii” și că viața oricărei dictaturi este cu atât mai scurtă cu cât nedreptățile comise pentru instaurarea și menținerea ei sunt mai grave?

Recomandăm cărțile editurii „Anacronic”

5 comentarii

  1. De speriat. Ocultism si magie de cea mai proasta reputatie. Ia ziceti-ne ceva si de filmul „Zeii Egiptului”, cam pe acelasi calapod: ‘mistere ” antice, in care oamenii obisnuiti sunt vite de sacrificiu. Cred ca se promoveaza concertat aceasta cultura asa fel incat si sclavii sa o accepte si sa o elogieze. Mi-e GROAZA.

  2. Hai, nu vă speriați așa ușor, asta înseamnă că sunteți cobaiul lor ideal. Da, sunt multe elemente de ocultism și se promovează, dar ca magia să aibă efect e nevoie ca oamenii să și creadă în asta.

  3. Stimata Doamna Dulgheru:

    Nucleul mitic al civilizatiilor alpine il contituie nu divinitatile de „ prim rang“ impuse de „invadatori succesvi“ ( Imparatul – Zeu Augustus , un Mesia , Hristosul, Profetul X, Maria – Shakti etc) ci multimea Fiintelor Marunte ( a „ duhurilor bune“ si a „ duhurilor rele“ asupra carora planeaza aproape intotdeauna umbra ambivalentei, aceste spirite nefiind nici benefice suta la suta, nici malefice … in intregime .

    Aceste regiuni alpine nu au fost „ infestate“ /“ infectate“ complet de Judeo – Crestinism si cu atat mai putin de Islam, pastrand ultimele urme ale Civilizatiei Traditionale ( in sensul definit de un René Guenon , Julius Evola sau la „noi “ de un Vasile Lovinescu sau mai recent de romancierul Dan Stanca – ca sa nu dau decat cateva exemple) . Zeci de mii de ani de practica spirituala nu pot fi inlocuite atat de usor ce cateva secole de crestinism sectar diluat ( Luther, Zwingli, Calvin – in cazul unor vai izolate din Elvetia )
    Urmand logicii dvs. ritualurile bucovinene, Capra, Ursul , Steaua ( Luciferiana ) ar putea fi catalogate drept „satanice“. Well, it’s not that simple !

    Riscurile aruncarii peste bord a Umbrei ( in sens jungian , al lipsei de „integrare” aceea ce numim eufemistic „ diavolul „ sunt enorme – mergand pana la autoanihilare. Cine crede in ingeri e obligat sa creada si in demoni.
    In jurul asestui nucleu mitic al civilizatiile alpine e cinstirea stramosilor. E un raspuns optimist dat vicisitudinilor istoriei si perisabilitatii egoului . E Steaua Polaradupa care ma pot orienta . Inainte de a cadea in genunchi in fata Profetilor ( Avram, Moise, Ilie, Nazarineanul, Mahomed & co , voi cadea in genunchi inaintea Realitatii propriei genealogii.

    In ceea ce ma priveste aplic magia „ gri“ : binecuvantez cand e cazul, blestem cand e cazul …

    Cu ganduri bune ( de aceasta data )
    Tiberius Claudius
    anno IV

  4. @Tiberius Claudius,

    Mi-e greu să mă aventurez a răspunde comentariu d-voastră, care amalgamează lucruri pretențioase de antropologie a religiilor și psihanaliză abisală (”Nucleul mitic al civilizatiilor alpine”, ”Umbra”), cu formule nefericite ca ”infestarea/infectarea de iudeo-creștinism” și cu teze vagi și riscante, provenite probabil dintr-o lectură pripită a unor texte sapiențiale (” Zeci de mii de ani de practica spirituala…” – în Alpi… sunt doctrine și doctrine pe lumea asta, dar măcar să nu le amestecăm și să le estimăm realismul). Eu am făcut analiza simbolică succintă a unui spectacol, iar nu o prezentare a mitologiei Alpilor. Mitologia alpină a fost adusă în discuție de comentariile presei occidentale, aberante prin inadaptare la subiect, dar pretextul lor este valid. Nu ține de intenția textului meu să analizez modul deformant semiotic, deci manipulatoriu, în care sunt folosite aceste elemente (dar ele sunt acolo, și nu doar țapul, ci și altele, mai inocente – le vedeți în filmul integral). Totuși, nu înțeleg despre ce vorbiți: ”Inainte de a cadea in genunchi in fata Profetilor…, voi cadea in genunchi inaintea Realitatii propriei genealogii”. Sunteți mult prea dilematic pentru mine!

  5. Mi-e teama ca ce numiti „ analiza simbolica succinta a spectacolului „ vine ca o“ reflectare lunara „ pe filiera Vigilant Citizen – TruNews ( publicatii on line fundamentaliste evanglelice americane care tot incearca sa-l „identifice“ pe Antichrist) – Iulia Matei ( nume predestinat – Cultura Vietii ) – Anca Apostol . (nume predestinat – Active News) care preia din mers Mesajul : Satanism, magie ocultism , Societatea Thule renascuta si evident Dvs care mai adaugati o treapta, sa fie Fortissimo : Fascismul . ( wow, chiar va multumesc, eu care locuiesc de trei ani in Elvetia inca nu mi-am dat seama de aspectul asta, promit sa fiu mai atent )
    Uitati – va mai bine : poate gasiti si ceva simboluri antisemite , ca tot e la moda , vezi calutul roz de la Insititul Cultural Roman de la New York . Poate primiti si un premiu pentru vigilenta …hermeneutica de la Institutul Elie Wiesel. Asta in cazul in care nu lucrati cu norma intreaga pentru „propasirea“ Ortodoxiei Ok, let‘s see the facts :
    Care sunt link-urile mentionate de Dvs la sfarsitul articolului ? Unde este inadaptarea mesajului la subiect ? Faptul ca NU spun explicit ca spectacolul a fost satanic? Intr-adevar e o inadecvare din punct de vedere… ortodox.
    primul link – in Daily Mail (care, intre noi fie vorba e intr-adevar un tabloid aici suntem de acord ),
    In comentariul ziarului nici vorba de satanism, un comentariu foarte neutru doar o remarca mai „ british“
    „The opening ceremony did raise a few eyebrows though“.etc . Deci o usoara ridicare de spranceana .
    La ce va referiti DvS sunt cometariile inevitabile dar „adecvate“ ale unor fundamenalisti religiosi americani ( evident protestanti si aici vad cainchideti f. bine cercul / circul cu Ortodoxia ) si ale caror ecou va faceti in acest caz .
    Bunaoara un anumit Science officer – zice :it is not necessary for this train to be blessed by Satan? oh yeah i forgot its Europe!

    alt Tintin Monki zice : Goats head men, fallen cherubs…noises as from the pits of hell…I daresay this whole spectacle was demonically inspired:

    Corul obisnuit
    Cam asa era azi dimineata. Intr-adevar haiku-uri , teologice . Pana si Teofan Zavoratul ar fi invidios.

    in al doilea link – stirile pro / Tv titlul e exact opus ca semnificatie – Tunelul a fost sfintit cu preoti ( nici nu se putea altfel) dar nu-i vedem nicaieri. In schimb vedem niste indivizi in underwear , doua fete s-au imbratisat – mare problema! Si aici comentariul e echilibrat , nici urma de satanism , elite conspirationiste etc . Comentatorii de profesie, mai jos … evident cu satanismul in ochi si gura .

    Ei , ajungem acum si la a treia sursa ( a patra se repeta ) ActiveNews unde „colega“ Dvs. Anca Apostol preia ce zice Dna Matei cu „Evenimentul“ care a fost „ umbrit „ de spectacol. Aceleasi cuvinte Care preia la randul ei si asa mai departe – acesta este jurnalismul on line la ora asta. . Adorarea Diavolului, elemente explicit sexuale, atentie! scene extrem de tulburatoare – dar ce avem aici – o telenovela ortodoxically – correct ? Un profesor universitar de la Cluj ( A .Papahagi comenteaza ca „Dionysos si Pan se razbuna pe Cristos“. Cel putin eu folosesc ghilimele in ceea ce priveste formularile „nefericite“.
    Pariez ( imi place riscul ) ca va cunoasteti toate trei autoarele foarte bine si imi si inchipui cum stati pe o terasa si va ganditi pe cine sa mai „ jupuiti“ ideologic. In stil Sex in the City . Evident conversatia are o tematica „spirituala“ in comparatie cu frivolitatile doamnelor cu pricina . Dar stai parca era vorba si de o convertire la Iudaism acolo. Evident din dragoste, nu din alte motive. Poate ma insel si imi cer scuze daca imaginatia mea a luat-o razna. . (scriu exact ce-mi trece prin minte, in stil Dada, nu mi-o luati in nume de rau, ganditi-va la Ivan Turbinca … )
    In fond nici nu as fi intervenit pe aceasta tema (Dna. Apostol chiar nu merita nici macar un emoticon ca raspuns ) daca nu v-as fi cumparat si citit demult ( 2003 parca) cartea despre Tarkovski . Am ramas uimit de radicalizarea stilului in recentul dvs articol , in fond e doar o moda culturala la care s-a raliat, mi-am zis. Asa „se“ scrie pe blog… De fapt eu insumi scriu, cum am spus cum imi vine la indemana si acesta e de fapt marea „ Noutate“ in Komunicare in era SMS ului

    Este foarte probabil ca am citit pripit texte sapientiale dar macar le-am citit. Poate ca le-am citit pripit asteptand in orice moment Ceasul din Urma. In orice caz nu mi-as permite sa scriu despre Nietzsche ce ati scris Dvs. Sorry , dar si Dvs . amestecati ideologii la un nivel cu mult mai periculos decat mine.De ce ? Pentru ca reusiti sa va articulati atat de bine. Scara, scara, atentie la trepte. !
    Am sa va dezvalui un mic „secret esoteric“: pe scara cu pricina / jakobs ladder nu se „urca“ nicaieri – doar un naiv si-ar sprijini scara in „nori“ – de fapt se „coboara“ . Spre Sine – Ultima Realitate ( sau ceea ce voi numiti Dumnezeu ) Si sansele de a te lovi in „coborare“, consecintele, sunt incomparabile . Asta ca un koan , pentru a ramane in zona dilematicului.

    Doamna, traim in Kali Yuga, ati uitat ? Totul e amestecat acum. E sfarsitul epocii Solve. Mai e de dizolvat . Epoca Coagula inca nu a inceput.

    Zice Tarkovski in articolul sau despre Apocalipsa ( cel putin ca avantaj, „discutia“ asta cu Dvs . m-a facut sa recitesc textul din cartea Dvs, ba chiar am sa revad – a cata oara – Rubliov … )
    „ In ultima instanta, imaginea artistica este intotdeauna o minune“ [… ] In nestiinta omeneasca exista o speranta. Nestiinta este nobila. Cunoasterea este triviala“
    Cu ganduri neutre
    Tiberius Claudius
    anno IV

    P.S. Ah , inca o idee nefericita : Am sa-l chem pe Andrei la urmatoarea sedinta cu „mediul“ pe care il consult uneori . Daca va avea un mesaj am sa va comunic .
    Daca nu … nu. Nu cred ca i se poate lua in nume de rau .

LASĂ UN RĂSPUNS

Please enter your comment!
Please enter your name here