Sistemul de sănătate: Cea mai importantă bătălie pro-viață a zilelor noastre (de Louis Brown)

752
Libertatea pacientului nu ar supraviețui unui sistem de îngrijire medicală centralizat. Dreptul la viață nu ar supraviețui unui sistem de asistență medicală centralizat. Nici dreptul la libertatea religioasă nu ar supraviețui unui astfel de sistem.

N. red.: Apărut sub titlul Health Care: The Greatest Pro-Life Political Battle of Our Time, articolul se referă specific la sistemul de sănătate din SUA și la disputele cu privire la finanțarea din bugetul public a avortului în această țară precum și la libertatea medicului de a refuza această practică. Deși sistemul sanitar american este diferit din toate punctele de vedere de cel din țările europene, inclusiv România, din cauza filosofiei economice și fiscale extrem de diferite, considerăm utilă prezentarea aricolului întrucât și în România au apărut, deocamdată timid, discuții despre o privatizare mai largă a asigurărilor și rețelei sanitare. Deși poate părea un subiect marginal într-o țară în care avortul este la fel de banal ca extracția unei măsele, mișcarea pentru viață (pro-life) din România are datoria să profite de orice oportunitate pentru a reafirma natura non-taumaturgică a avortului și ca atare faptul că acesta NU este un act de îngrijire a sănătății, dimpotrivă. Ca atare, niciun creștin conștient nu poate participa de bunăvoie la acest act. Dacă în acest moment nu are încotro, întrucât contribuția lunară la „sănătate” (CAS) este obligatorie prin lege, o potențială reformă trebuie să cuprindă și posibilitatea cetățeanului de a refuza finanțarea sau subvenționarea atentatelor împotriva vieții mascate sub pretinse acte medicale, așa cum este avortul. În plus, în SUA disputa s-a accentuat cu apropierea alegerilor prezidențiale din 2020, în care reprezentanți de marcă ai taberei de stânga (Democrații) – Harris, Biden, Buttigieg, Warren, Sanders – au declarat că vor să abolească parțial sau total asigurările private în favoarea unui sistem centralizat, public, obligatoriu și unic, cu alte cuvinte în favoarea unui sistem „european”.

Sistemul de asistență medicală pe care îl avem în America este decisiv pentru a stabili dacă țara noastră protejează cetățenii cei mai vulnerabili: nou-născuți, mamele însărcinate, săracii și persoanele cu dizabilități. Dreptul la viață și libertatea religioasă se află în echilibru.

Astăzi, țara noastră poate fi la mai puțin de trei ani distanță de un program de îngrijire medicală centralizat. Senatorul Bernie Sanders (Vermont) și Reprezentanta Pramila Jayapal (D-Washington) au introdus la începutul acestui an proiectul legii „Medicare pentru Toți” în Senat și Camera Reprezentanților. Legislația propusă a fost susținută de câțiva alți candidați la președinție, inclusiv senatorii Booker, Warren și Harris, precum și de peste 100 de membri ai Congresului [1].

Stabilirea unui program de asistență medicală unic, scopul „Medicare pentru Toți”, ar pune mai bine de 15% din economia țării sub control guvernamental, forțând peste 150 de milioane de americani să își piardă asigurarea privată de sănătate. În cadrul „Medicare pentru Toți” și al altor propuneri similare, guvernul ar lua majoritatea deciziilor majore cu privire la ce proceduri medicale pot fi sau nu pot fi decontate, ce îngrijiri pot primi sau nu pot primi pacienții și ce proceduri pot face medicii sau nu.

Libertatea pacientului nu ar supraviețui unui sistem de îngrijire medicală centralizat. Dreptul la viață nu ar supraviețui unui sistem de asistență medicală controlat federal. Nici libertatea religioasă și nici îngrijirea sănătății conformă cu învățătura catolică nu ar supraviețui unui astfel de sistem.

Din fericire, există o cale mai bună. Acum este momentul să promovăm o viziune asupra sănătății centrată pe pacient, care păstrează libertatea individuală, oferă o „plasă de siguranță” pentru cei săraci și vulnerabili și protejează în mod autentic drepturile omului și drepturile civile din țara noastră.

 

Mizele dezbaterii asupra sistemului de sănătate

Sunt deosebit de sensibil la importanța protejării drepturilor civile în asistența medicală, deoarece am urmat o școală de drept cu tradiție în comunitatea de culoare, cu speranța de a deveni avocat pentru drepturile civile. După absolvire, providența mi-a arătat că dreptul la viață este fundamentul tuturor drepturilor omului și drepturilor civile. Aceste cuvinte ale Sfântului Ioan Paul al II-lea au devenit un far călăuzitor pentru mine:

Vă recomandăm
[adrotate group="2"]

„Mai presus de toate, strigătul nostru comun, just, în numele drepturilor omului – de exemplu, al dreptului la sănătate, la locuință, la muncă, la familie, la cultură – este fals și iluzoriu dacă dreptul la viață, dreptul de temelie, fundamental și condiția pentru existența tuturor celorlalte drepturi personale, nu este apărat cu maximă hotrâre.”

Stilul nostru de viață american se bazează pe sacrosantele drepturi ale omului și drepturi civile, care, toate, se bazează pe dreptul fundamental la viață. Fără acestea, Republica nostră ar fi pierdută.

Dezbaterea de astăzi în domeniul sănătății va juca un rol important în a decide dacă aceste libertăți atât de mult prețuite vor supraviețui. Asistența medicală are în vedere întrebări fundamentale despre viața, demnitatea și identitatea fiecăruia. La nivel practic, „Medicare pentru toți” atinge toate problemele majore din mișcarea pro-life, inclusiv:

  1. dacă legea federală va continua să interzică finanțarea din fonduri federale pentru avort, păstrând amendamentul Hyde;
  2. dacă clinicile medicale pro-viață pentru femei și centrele de criză de sarcină vor rămâne deschise;
  3. dacă avortul va fi în mod fals normalizat ca „îngrijire medicală” pe tot cuprinsul țării și
  4. dacă libertatea religioasă a pacienților, medicilor, spitalelor, asigurătorilor, a altor entități de îngrijire a sănătății și a angajatorilor va fi protejată.

În plus, rezultatul acestei dezbateri va decide dacă pacienții și consumatorii își vor controla singuri deciziile cu privire la îngrijirea sănătății, dacă persoanele bolnave cronice sau cu handicap vor primi asistența medicală pe care o merită sau aceasta le va fi refuzată deoarece nu îndeplinesc condițiile pentru o suficientă „calitate a vieții”.

În fine, rezultatul acestei dezbateri va decide dacă respectăm dreptul la viaţă.

 

Un mandat federal pentru avort

Dispozițiile specifice ale legislației „Medicare pentru Toți” din proiectul înaintat în acest an demonstrează clar că încearcă să dea o lovitură mortală mișcării pro-viață. Dispozițiile creează, de exemplu, un mandat federal pentru avort. Secțiunea 201 a proiectului de lege prevede ca programul „Medicare pentru Toți” să deconteze „îngrijirea completă a sănătății reproductive, a sănătății maternale și a nou-născutului.” În vocabularul industriei medicale, termenul „îngrijirea completă a sănătății reproductive” include avortul electiv.

În plus, secțiunea 701 interzice orice restricții privind utilizarea fondurilor pentru sănătatea reproducerii: „Orice altă dispoziție legală în vigoare la data adoptării prezentei, care restricționează utilizarea fondurilor federale pentru orice serviciu de sănătate reproductivă, nu se va aplica finanțării din Fondul fiduciar.” Cu alte cuvinte, „Medicare pentru Toți” ar înlocui legislația existentă, care împiedică finanțarea federală pentru avorturi.

Dacă mai avem vreo umbră de îndoială cu privire la faptul că „Medicare pentru Toți” dă naștere unui mandat federal pentru avort în întregul sistem de asistență sanitară, un tweet al senatorului Sanders demonstrează că legislația propusă de el ar cimenta finanțarea publică pentru avort în întreg sistemul medical american:

Atacuri la adresa libertății religioase

În plus față de amenințările la adresa vieții sale, „Medicare pentru Toți” amenință și libertatea religioasă și dreptul la obiecția de conștiință, printr-o dispoziție care constrânge profesioniștii din domeniul medical să efectueze proceduri care le încalcă convingerile morale sau religioase.

Secțiunea 104 a proiectului de lege „Medicare pentru Toți” este înșelător menționată ca fiind o „dispoziție antidiscriminare”. În mod îngrijorător, această secțiune ar obliga medicii și spitalele să efectueze terapie de tranziție de gen, schimbare chirurgicală de sex și alte proceduri conexe, sub amenințarea unui proces federal pentru încălcarea drepturilor civile.

Acest articol de lege a fost adaptat probabil din reglementările din era Obama, emise cu privire la Secțiunea 1557 din Legea privind îngrijirile accesibile. Luna trecută, un judecător federal a anulat aceste reglementări pe motiv că încălcă Legea federală de restabilire a libertății religioase ca și Legea privind procedurile administrative. Deși proiectul de lege interzice, declarativ, discriminarea bazată pe religie, el nu oferă o protecție semnificativă pentru libertatea religioasă sau pentru dreptul la libertatea de conștiință.

Este imposibil de găsit o modalitate prin care asistența de sănătate autentic catolică să poată supraviețui adoptării legii „Medicare pentru Toți”, o lege în care avorturile la cerere sunt obligatorii în cadrul unui sistem de asistență medicală unic, centralizat; în care medicii, profesioniștii medicali și spitalele sunt obligați să facă schimbare de sex și alte proceduri care le încalcă credința și în care Departamentul de Sănătate și Servicii Umane (denumirea ministerului american al Sănătății, n.tr.) emite reglementări sub prezumția eronată că avortul și chirurgia de realocare a sexului ar fi servicii de îngrijire a sănătății.

Aceleași preocupări cu privire la libertatea pacienților, dreptul la viață, libertatea religioasă, drepturile omului și drepturile civile se desprind și din „opțiunea publică” promovată de fostul vicepreședinte Joe Biden sau din „Medicare la alegere” promovat de Pete Buttigieg. Chiar și un plan național opțional de îngrijire a sănătății ar duce în mod inevitabil la un sistem sanitar controlat de guvern, deoarece un astfel de program guvernamental federal ar zdrobi asigurătorii privați de pe piață. Asistența medicală privată nu poate concura cu resursele guvernului. În plus, este aproape sigur că orice program național de sănătate ar include un mandat federal pentru avort și ar anula orice protecție semnificativă pentru libertatea religioasă.

 

Ce se poate face

Ce poți face tu?

În primul rând, informează-te. Fii conștient că această luptă de reformare a sistemului sanitar are implicații masive pentru mișcarea pro-viață, în protejarea copiilor nenăscuți, a mamelor, a celor săraci și vulnerabili.

În al doilea rând, căută să înțelegi principiile creștine referitoare la cultura vieții și la îngrijirea sănătății și să împărtășești aceste principii altora. Citește enciclice bisericești relevante privind respectarea vieții umane. Rămâi angajat în dezbaterea publică, împărtășind aceste lucruri și perspective pro-viață dar și propria ta experiență cu familia, prietenii, biserica, asociații și comunitatea.

În al treilea rând, alătură-te mișcării pentru libertatea religioasă în asistența medicală, abonându-te la Jurnalul Catolic al Fundației Christus Medicus, la alerte de știri și știri de ultimă oră despre evoluțiile legislative și politice relevante din Congres. Dacă ești medic, profesionist în domeniul medical sau ești implicat altfel în industria medicală, consideră să te înscrii în filiala locală a Asociației Medicale Catolice.

În al patrulea rând, ia în considerare susținerea și promovarea Health Care Choices 2020, un nou plan de asigurare sanitară și îngrijire a sănătății centrat pe pacient, care respectă dreptul la viață, îi protejează pe cei săraci și vulnerabili și care, aplicat, ar reduce semnificativ costurile cu sănătatea.

Din punct de vedere legal, este esențial să ne asigurăm că țara noastră are judecători federali și judecători ai Curții Supreme a SUA care respectă Constituția și principiile fundamentale ale Americii. Politic, însă, cea mai mare luptă pro-viață a zilelor noastre este lupta pentru a defini asistența medicală și tipul de sistem de îngrijire a sănătății pe care să îl avem în Statele Unite. Niciodată nu a fost mai urgent să te alături acestei mari lupte, pentru a construi o cultură a iubirii și a dreptății.

Despre autor
Louis Brown este directorul executiv al Fundației Christ Medicus, o societate de asistență medicală catolică nonprofit. Avocat, fost angajat al Departamentului de Sănătate și Servicii Umane din SUA și fost membru al echipei de consilieri a unui congressman. Traducere și adaptare după The Public Discourse.
[1]. Spre lămurire, Parlamentul federal (central) al Statelor Unite ale Americii se numește Congress (Congresul) și este bicameral, compus din Senat și Camera Reprezentanților. Senatul are 100 de membri, câte 2 din partea fiecărei entități componente, în timp ce în Cameră numărul de aleși din partea fiecărui stat diferă foarte mult, funcție de mărimea teritoriului. Membrii Senatului sunt denumiți Senator, iar membrii cele de a doua camere sunt îndeobște denumiți Congressman și Congresswoman, oarecum echivalenții deputaților din România, însă în SUA cele 2 camere au atribuții net diferite, spre deosebire de sistemul românesc unde diferența este formală. Pe lângă Congres, fiecare stat are un parlament propriu și un grad de autonomie important în a decide propria legislație, cu condiția ca domeniul de legiferare să nu fie unul federal. Toate aceste corpuri legiuitoare se supun Constituției SUA. (n. tr.)


Ajută la promovarea fundamentelor morale ale societății.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here