Un raport al grupului de advocacy și lobby FamilyPolicy.ru din Federația Rusă demonstrează acțiunile ultra vires (termen juridic ce înseamnă depășirea atribuțiilor acordate) ale Comitetului ONU pentru Drepturile Copilului.
Raportul prezintă acțiunile întreprinse de Comitetul ONU, însărcinat cu implementarea Convenției pentru Drepturile Copilului, și demonstrează că acesta și-a depășit de multe ori atribuțiile, încălcând tratatele internaționale.
Conform Raportului, multe acțiuni ale Comitetului pentru Drepturile Copilului s-au dovedit a fi:
- contrare principiului suveranității egale a statelor membre ale ONU (art. 2 din Charta ONU);
- în afara mandatului acordat Comitetului;
- contrare tratatelor dintre guverne sau fără a avea o bază în acestea.
Printre acțiunile Comitetului pentru Drepturile Copilului s-au numărat:
- presiuni efectuate asupra statelor pentru a-și modifica legislația în ceea ce privește avortul, fără a ține seama de consensul interguvernamental și fără a avea o bază în dreptul internațional referitor la drepturile omului;
- Comitetul a promovat, indirect, o serie de concepte controversate asupra cărora nu există un consens la nivelul ONU (de ex., legalizarea relațiilor sexuale dintre persoanele de același sex, recunoașterea legală a căsătoriei între persoanele de același sex sau a parteneriatelor civile, dezincriminarea prostituției);
- Comitetul a pretins că statele trebuie să le ofere copiilor ore de educație sexuală și acces la servicii de sănătatea a reproducerii, fără acordul părinților și fără știrea lor, lucruri pentru care nu există bază legală nici la nivel ONU nici în alte instrumente juridice care tratează drepturile omului. Aceste acțiuni sunt contrare Programului de la Cairo și Platformei Beijing de Acțiune, documente ce arată un grad de consens interguvernamental la nivelul ONU;
- Comitetul le-a cerut statelor să ratifice convenții internaționale pe care ele nu le semnaseră;
- Comitetul a interferat, în mod ilegal, cu libertățile religioase.
Toate aceste acțiuni, indiferent de evaluarea lor etică, reprezintă depășiri ale atribuțiilor Comitetului pentru Drepturile Copilului și trebuie recunoscute ca reprezentând o violare a principiului suveranității egale a statelor și o încălcarea tratatelor. Acțiunile Comitetului, deși nu au efecte legale directe, afectează regimul juridic al statelor membre ale acestui organism al ONU. Acțiunile afectează modul în care este aplicată legea în aceste state, aduc atingere legislației naționale și influențează deciziile juridice ale altor organisme internaționale.
Acțiunile ultra vires ale Comitetului trebuie declarate ca fiind ilicite conform dreptului internațional și, deci, nule și neavenite.
Acțiunile în care Comitetul pentru Drepturile Copilului își depășește atribuțiile reprezintă o amenințare serioasă la cadrul juridic internațional al drepturilor omului, la suveranitatea statelor membre, la identitatea culturală a popoarelor și la adresa familiei, care reprezintă „grupul unitar și fundamental al societății omenești și este îndreptățit la protejarea de către societate și de către State” (art. 16/3 al Declarației Universale al Drepturilor Omului), și, deci, de către comunitatea internațională.
În această situație este nepotrivit și riscant pentru statele membre să-i acorde noi puteri Comitetului prin semnarea și ratificarea Protocolului Opțional al Convenției pentru Drepturile Copilului (A/RES/66/138).
Acest Protocol prezintă câteva probleme specifice:
- are deficiențe procedurale ale aplicării sale;
- are potențialul de a submina legislația națională și sistemul juridic;
- are potențialul de a eroda autoritatea familiei;
- are potențialul de a diminua modul în care valorile familiale sunt protejate.
Raportul prezintă câteva soluții pentru statele îngrijorate în mod legitim de situația creată de Comitet prin depășirea atribuțiilor sale:
- exercitarea dreptului de a solicita declarații interpretative din partea Comitetului;
- exercitarea dreptului de a evidenția limitele mandatului pe care îl are Comitetul;
- avertizarea Comitetului asupra posibilității de a fi denunțat în cazul în care nu are loc o refromă a acțiunilor sale;
- refuzul de a ratifica Protocolul Opțional al Convenției pentru Drepturile Copilului până nu se va face reforma;
- Comitetul trebuie să efectueze acțiuni strict conforme cu mandatul său, transparente și aduse sub un control eficient al statelor membre.
Aceste mijloace pot fi folosite de statele membre pentru a-și proteja dreptul la suveranitate, drepturile familiei și identitatea lor culturală, religioasă și morală.
Raportul conține și alte informații depsre acțiunile Comitetului de după 2012 (inclusiv sesiunea a 65-a), precum și un Appendix al documentelor publicate de Comitet între 2012 și 2014. (după FamilyPolicy.ru)