back to top

Evaluarea a 10 ani de politici privind prostituția în Suedia și Olanda

O comparație grăitoare între reglementarea prin legalizarea prostituției (Olanda) și „modelul suedez” pentru combaterea acestui flagel social.

ProstitutionOLANDA [1]

Pe 1 octombrie 2000, Olanda a legalizat bordelurile. De atunci, mai multe studii ale Comitetului Științific de Cercetare și Documentare al Ministerului Justiției (WODC) și ale poliției naționale (KLPD) au studiat impactul dezincriminării proxenetismului în Olanda.

Situația persoanelor din prostituție s-a înrăutățit

Studiul „Daalder” [2] realizat de Ministerul Justiției dezvăluie că:

  • Nu a avut loc nici o îmbunătățire semnificativă a situației persoanelor din prostituție;
  • Bunăstarea emoțională a prostituatelor s-a redus în toate aspectele;
  • Rata utilizării sedativelor a crescut;
  • Cererile de a părăsi industria au fost foarte mari, în timp ce doar 6% din autoritățile locale oferă o astfel de asistență.

50% până la 90% din femeile din prostituție lucrează involuntar

Aceste date au fost furnizate în 2008 de poliția națională într-un studiu privind sectorul prostituției legalizate, intitulat „Păstrarea aparențelor” [3]. În acest studiu, poliția olandeză oferă o evaluare foarte îngrijorătoare a legalizării proxenetismului. Cauza directă a studiului este „cazul Sneep”, în care 2 proxeneți turco-germani, împreună cu alți 30 complici, au fost condamnați pentru exploatare și violență împotriva a mai mult de 100 femei din Olanda, Germania și Belgia. Ceea ce frapează e faptul că toate femeile care au fost exploatate prin violență extremă în Olanda se găseau în bordeluri legale, cu impozite plătite către stat!

Crima organizată a păstrat controlul asupra sectorului legal al industriei prostituției

În 2011, viceprimarul din Amsterdam, Lodewijk Asscher, a declarat că dezincriminarea a fost o „eroare națională” [4] și că guvernul a fost foarte naiv. Un raport realizat în comun de municipalitatea Amsterdam și de ministerul Justiției [5] arată că, într-adevăr, o mare parte a sectorului legal al industriei pornografice perpetuează exploatarea și traficul de ființe umane. Jumătate din afacerile autorizate de prostituție și cafenelele unde se pot consuma droguri (marijuana) sunt conduse de indivizi cu cazier judiciar.

Dezincriminarea proxenetismului și legalizarea industriei sexului nu previne creșterea prostituției „ascunse” sau „ilegale”

În 2010, RIEC, agenție guvernamentală care se ocupa cu prevenirea criminalității organizate, a arătat într-un studiu [6] că doar 17% din publicitatea la prostituție este plasată de bordelurile autorizate.

SUEDIA[7]

Guvernul suedez a publicat în iulie 2010 o evaluare a legislației sale din 1999 care interzicea achiziționarea de relații sexuale (nu și „vânzarea”) [8]. Evaluarea a fost realizată de Ministerul Justiției [9].

Prin descurajarea cererii, interzicerea achiziționării sexului funcționează ca barieră împotriva crimei organizate, a traficului și a proxenetismului în Suedia

Potrivit poliției naționale, legislația a contribuit la lupta împotriva rețelelor de proxeneți. Prin abordarea cererii, și prin urmare, reducând posibilitățile de a câștiga din exploatarea prostituției, Suedia a descurajat rețelele criminale să investească pe teritoriul ei [10].

Numărul persoanelor exploatate în prostituția de stradă s-a înjumătățit și există o stabilizare generală a numărului de prostituate, comparativ cu creșterea semnificativă din țările vecine

Evaluarea legislației suedeze arată că:

  • Numărul persoanelor exploatate în prostituția de stradă s-a înjumătățit din 1999, în timp ce, în aceeași perioadă, în Danemarca și Norvegia s-a triplat (între timp, Norvegia a adoptat și ea „modelul suedez”). Nu există nici o dovadă că bărbații suedezi merg în străinătate pentru a cumpăra sex;
  • Prostituția prin intermediul internetului a crescut și în Suedia, ca și în alte țări, ca urmare a dezvoltării tehnologiei online. Cu toate acestea, numărul de persoane care se vând prin pagini/anunțuri pe internet e mult mai mare în țările vecine [11].
  • Nu a avut loc o creștere a prostituției „ascunse”. Serviciile sociale și poliția evidențiază că prostituția nu poate fi complet ascunsă, deoarece are nevoie de o formă de publicitate pentru a atrage cumpărătorii de sex.

Legislația dovedește că transmite norme și valori: mentalitățile s-au schimbat complet în 10 ani, deoarece astăzi există mai mult de 70% din sprijinul public pentru lege

În timp ce majoritatea populației suedeze s-a opus interzicerii achiziționării sexului la momentul adoptării legii, 10 ani mai târziu trei sondaje au arătat că mai mult de 70% din populație o susține pe deplin. Sprijinul e mai puternic printre tineri: acest lucru arată că legea a jucat un rol important în transmiterea de norme și valori.

Interdicția acționează ca un factor descurajant pentru cumpărătorii de sex. Există o descreștere a cererii

Potrivit sondajelor, proporția bărbaților suedezi cumpărători de sex a scăzut. În 1996, 13,6% din bărbații suedezi au declarat că au cumpărat pe cineva pentru sex. În 2008, proporția era de doar 7,8%. Poliția suedeză consideră că legislația previne cumpărarea de sex [12].


[1] Sursa: ‘On legalised prostitution in the Netherlands’, Karin Werkman, 2012.
[2] Daalder, A. L. (2007). Prostitution in The Netherlands since the lifting of the brothel ban [English version]. The Hague: WODC / Boom Juridische Uitgevers.
[3] KLPD (Korps Landelijke Politiediensten) – Dienst Nationale Recherche (juli 2008). Schone schijn, de signalering van mensenhandel in de vergunde prostitutiesector. Driebergen.
[4] http://www.lemonde.fr/m/article/2011/12/23/pays-bas-flop-de-la-legalisation-de-la-prostitution_1621755_1575563.html
[5] Gemeente Amsterdam, Ministerie van Veiligheid en Justitie; Projectgroep Emergo (2011). Emergo – De gezamenlijke aanpak van de zware (georganiseerde) misdaad in het hart van Amsterdam. Achtergronden, ontwikkelingen, perspectieven. Amsterdam: Boom Juridische Uitgevers.
[6] RIEC Noord Holland (19 October 2010). Methodiek ‘Inzicht in prostitutiebranche’.
[7] Sursa: „Briefing on Swedish law and policies on prostitution and trafficking in human beings”, Gunilla S. Ekberg B.S.W., JD, 2012.
[8] Website of the Swedish government: http://www.regeringen.se/sb/d/13358/a/149231.
[9] Interesant că această evaluare a fost realizată de un guvern condus de un partid care în urmă cu 10 ani votase contra legii….
[10] Acest efect de descurajare a fost confirmat în convorbirile înregistrate de poliție și care relevă lipsa profitabilității „investiției” în rețelele de prostituție din Suedia.
[11] În 2007, agenția guvernamentală suedeză pentru afaceri sociale a studiat timp de 6 săptămâni publicitatea pe internet și a găsit doar 400 de anunțuri pentru servicii sexuale. În 2008, mai mult de 800 de persoane în Danemarca și mai mult de 1400 din Norvegia își propuneau serviciile pe internet. Sursa: http://www.assemblee-nationale.fr/13/pdf/rap-info/i3334.pdf (p. 226).
[12] De la intrarea în vigoare a legii, în 1999, 4.225 de bărbați au fost sancționați.

PRO VITA București
PRO VITA Bucureștihttp://www.asociatiaprovita.ro
Asociația PRO VITA Bucureşti este dedicată protejării vieţii umane începând de la concepţie şi promovării valorilor familiei, prin educaţie eficientă, acţiune civică şi legislaţie.

Cele mai recente