Psihologul Vasile Baghiu, de la Direcția pentru Sanatate Publica Neamț, scrie in ziarul „Viața Medicala” din 3 iunie 2016, ca „sanatatea sexuala nu este explicata corect”. Este o analiza facuta cu detașare și claritate despre ceea ce s-a intamplat și se intampla in zona predarii educației pentru sanatate:
„In invalmașeala metodologica și etic-deontologica de atunci, la care s-a adaugat și un entuziasm lipsit de spirit critic pentru tot ceea ce venea din Occident, lectorilor le era greu sa țina cont de necesitatea adecvarii discursurilor la varsta elevilor. Astfel, nu rareori, ei explicau unor copii de clase primare detalii cel puțin nepotrivite, iar metodele demonstrative erau de asemenea jenante. Evident, totul spre deruta și tulburarea sufleteasca a bieților copii. Cu mici modificari de nuanțe și adaugiri, lucrurile au continuat așa pana astazi, cand au inceput sa ia atitudine cateva organizații nonguvernamentale care promoveaza valorile familiei creștine tradiționale, sa semnaleze neregulile și sa protesteze impotriva lor.”
De partea cealalta, explica dl Baghiu, exista
„O ofensiva de natura preponderent ideologica a mai multor organizații care pledeaza pentru ceea ce ele numesc „educația sexuala“ (inlocuind formularea „educație pentru sanatatea sexuala“), inca de la gradinița. In același timp, a aparut și reacția organizațiilor care susțin valorile tradiționale și necesitatea pledoariei pentru abstinența sexuala, in perioada școlii și pana la casatorie. Acest fapt ar trebui sa nu lase indiferente instituțiile statului”.
Se pare, totuși ca sunt evidente pentru toata lumea
„consecințele negative ale inceperii precoce a vieții sexuale, asupra carora cercetatorii sunt de acord in unanimitate”. (…) „Astfel, sarcinile nedorite și avorturile la varste mici, contractarea și raspandirea bolilor cu transmitere sexuala, creșterea activitații sexuale și a numarului de parteneri sexuali, scaderea performanțelor școlare și limitarea aspirațiilor educaționale pentru viitor, asocierea fumatului, consumului de alcool și de droguri și a comportamentelor deviante sunt argumente puternice in pledoaria pentru abstinența”.
Domnia sa afirma in continuare ca educația pentru abstinența ar fi „nerealista” și pledeaza pentru concilierea celor doua tabere:
„Daca ideea abstinenței sexuale este nerealista și nu ține cont de peisajul vremurilor noastre, sexualitatea nu trebuie redusa doar la aspectele biologice și medicale.”
De remarcat este ca, in urma cu doi ani, in noiembrie 2014, intr-un interviu pentru ziarul „Ceahlaul”, dl Baghiu a dat un răspuns foarte ferm jurnalistei Irina Nastasiu. (Intre timp, probabil, convingerile domniei sale s-au mai pleoștit):
„Rep.: Cum considerati ca ar trebui sa se faca educatia privitoare la relatiile intime?
V. B.: „Educatia pentru sanatatea sexuala trebuie sa se axeze, in primul rand, pe promovarea abstinentei pana la casatorie. Asa este normal, atat din punct de vedere medical si psihologic, cat si din punct de vedere moral. Adolescentii nu au sentimentul responsabilitatii, iar preocuparile lor trebuie sa fie, de fapt, cele care tin de invatatura. Inceperea vietii sexuale in adolescenta aduce – pe langa riscul bolilor cu transmitere sexuala, a sarcinilor nedorite sau a abandonului scolar – o serie de probleme de natura psiho-emotionala: apar frustrari, nemultumiri, depresii care pot marca adolescentii pentru tot restul vietii lor. De aceea, le vorbim tinerilor despre castitate, despre valorile morale, despre intemeierea unui camin, despre responsabilitate si maturitate sau despre etapele vietii.”
Una peste alta, avand in vedere ca analiza vine de la un cadru medical, ne bucuram ca mesajul și ingrijorarea parinților au ajuns la acest nivel.