„Aspiră!” – primul manual românesc de educație sexuală creștină

1781
3
DISTRIBUIȚI

– Comunicat de presă –

aspira-coperta_webTimișoara, mai 2013 – A apărut ediția în limba română a ghidului-manual „Aspiră. Trăiește-ți viața! Fii liber!”, primul manual de educație sexuală din perspectivă creștină publicat în România.

Lucrarea, editată prin efortul Asociației „Darul Vieții” (Timișoara), este o resursă valoroasă, indispensabilă pentru educatorii și formatorii creștini în vederea „educației pentru castitate” – o replică demnă la „educația sexuală” modernă, bazată pe aspectele exclusiv „mecanice” ale contracepției și actului sexual.

Ideea acestui manual scris de autorul și oratorul american Scott Phelps a pornit de la premisa, verificată deja în SUA și alte țări, că este important ca elevilor să li se ofere mesaje clare despre consecințele negative ale relațiilor sexuale la vârste mici și să li se vorbească despre beneficiile abstinenței (castității). Intimitatea sexuală nu trebuie văzută ca o gratificare personală, ci ca o exprimare a dragostei și angajamentului adulților într-o relație de durată, prin căsătorie. Așezarea relațiilor sexuale în acest cadru îi va încuraja pe adolescenți să se abțină și să reziste presiunii conformiste a colegilor.

Manualul „Aspiră!” nu este unul religios, argumentația fiind întemeiată pe argumente psihologice, de sănătate, educaționale, relaționale, sociale și de comunicare, folosind metoda inductiv-obiectivă, adică elevii analizează ei înșiși avantajele abstinenței, dar și pierderile în urma activității sexuale premaritale.

După cum adolescenților nu le plac concluziile gata confecționate de către educatori, vrând să le descopere ei înșiși, ei sunt invitați să analizeze implicațiile și consecințele stilului de viață „cast” respectiv cele implicate de viața sexuală pre-maritală, pe marginea unor cazuri/situaţii concrete de viață.  După principiul „Spune-mi, uit; arată-mi, îmi amintesc; implică-mă, înţeleg”, adolescenţii au la dispoziție metode didactice diverse, precum povestirea, brainstorming-ul, interviul, activităţile kinestezice, discuţia, jocurile de rol, satira, căsuţa de întrebări, mima ş.a.

Capitolele au obiective specifice, precum:

  1. A trăi viaţa cu un scop. Înţelegerea importanţei de a avea un plan/un scop în viaţă. Cum îl putem menţine, cum îl putem pierde?
  2. A fi ferm. Învață şi practică rezistența faţă de presiunile negative din jur.
  3. Gândeşte mai departe. Învață să gândești în perspectivă şi să evaluezi consecinţele unei vieţi sexuale premature. Incidenţa bolilor venerice.
  4. Protejează-ţi mintea. Cum să te protejezi faţă de influenţele/manipulările mass media.
  5. Puterea auto-controlului. Avantajele auto-controlului. Libertatea de a decide care le sunt instrumentele ce le vor modela viaţa.
  6. Fundamente pentru căsătorie. Recunoaşterea elementelor sănătoase şi a celor distructive pentru o căsătorie.
  7. A începe din nou. Importanţa de a ne debarasa de greşelile din trecut, pentru a ne concentra la un nou început.
  8. Imaginea de ansamblu. Legătura dintre abstinenţă, realizările școlare/academice şi oportunităţile de viitor. Recompensele abstinenţei.

„Aspiră” a fost folosit cu succes în învățământul din SUA, contribuind la reducerea ratelor de sarcini și avorturi adolescentine – totul fiind documentat statistic dintr-o serie de resurse.

Manualul „Aspiră” apare la scurt timp după ce, în contextul discuțiilor despre introducerea unor ore obligatorii de „educație sexuală”, peste 70 de organizații non-guvernamentale creștine au trimis Ministerului Educației un memoriu în care solicită „oficializarea” programelor de educație pentru viața intimă bazate pe principiile moral-creștine. Aceste programe, la baza cărora stau manuale și ghiduri precum „Aspiră”, tratează tema sexualității în contextul unei concepții integratoare asupra persoanei umane, văzută ca un complex trup-suflet unitar, ca garanție a împlinirii individului și a prosperității societății.

Prin contrast, apreciază organizațiile petiționare, liberalizarea fără limite a sexualității este corelată negativ cu problemele sociale, iar programele și orele de „educație sexuală” comprehensivă și explicită, care nu așază intimitatea într-un context moral clar și se concentrează în special pe oferirea de contracepție vor duce, inevitabil, la încurajarea relațiilor sexuale precoce.

Tinerii din ziua de azi tânjesc după o imagine a unei relaţii autentice. „Aspiră” le oferă informaţiile de care au cea mai mare nevoie în deciziile lor cu privire la relații și la viața intimă, cu viziunea că taina căsătoriei completează imaginea iubirii, angajamentului şi sexualităţii autentice.

Pentru alte detalii despre manual și pentru comenzi, contactați:

  • Asociaţia Darul Vieţii
  • Timişoara, Str. Ghe. Doja Nr.25A
  • Tel. 0356-445040, e-mail: [email protected]
  • www.darulvietii.ro

Recomandăm cărțile editurii „Anacronic”

3 comentarii

  1. „argumentația fiind întemeiată pe argumente psihologice, de sănătate, educaționale, relaționale, sociale și de comunicare, folosind metoda inductiv-obiectivă, adică elevii analizează ei înșiși avantajele abstinenței, dar și pierderile în urma activității sexuale premaritale.” Citind asta ma intreb si va intreb: pot fi aceste argumente (care, pentru a fi accesibile tuturor nu includ si porunca lui Dumnezeu legata de desfranare) suficiente pentru ca un adolescent sa reziste presiunii?

  2. Prin anchete si date statistice s-a observat ca modificarea comportamentului la adolescenti este posibila, caci s-a obtinut o scadere a ratei avorturilor, a sarcinilor si a bolilor venerice la adolescenti. Obervati graficele si bibliografia din manual.
    Toate aceste consecinte si evolutii ulterioare vin in sprijinul valorilor morale, care pot fi recunoscute si de catre cei necredinciosi, pentru ca tin de realitate si nu de transcendenta – aceasta din urma fiind mai greu accesibila omului modern…

LASĂ UN RĂSPUNS

Please enter your comment!
Please enter your name here