„Aferim!” – hipsterizarea istoriei

1.995 views
4
DISTRIBUIȚI

Aferim-Alexandru DabijaAferim! a împărțit comentatorii de cinema în două categorii. Majoritatea cronicarilor cu experiență, obișnuiți să ia poziție de drepți în fața statuetelor impozante și a cineaștilor deja impuși, consideră de la sine înțeles că filmul, de vreme ce vine acasă cu un Urs de argint, mai-mai că este o capodoperă, care va schimba destinele cinematografiei române. În schimb, jurnaliști de opinie, comentatori ocazionali de cinema, neînrobiți de complexele palmaresurilor (Cornel Nistorescu, Mihnea Măruță sau tânărul eseist Ninel Ganea), judecă filmul mult mai liber și mai dezinvolt, ca pe un produs cultural care ar trebui să spună ceva semnificativ într-un mod semnificativ… și nu o face…

Din punct de vedere strict cinematografic, caracteristica filmului lui Radu Jude nu este autenticitatea, ci clișeismul: compozițiile de masă par copiate după pânzele lui Theodor Aman, costumele par furate de la Muzeul Satului, ca în filmele istorice românești din epoca Ceaușescu. Nici urmă de spontaneitate în replici, care nu se nasc din starea actoricească, ci par citite de pe hârtie, de către actori a căror expresivitate nu o vedem, pentru că nu există – și iar ne întoarcem, fatal, la filmele istorice de mucava ale epocii de tristă amintire. Singura diferență este că la Radu Jude e mai multă mizerie – menajeră, lexicală și de moravuri: dar nu mizeria creează cota de realism a unui film istoric. Cine crede asta, mai bine să se lase de cinema!

Însă nu vibrațiile estetice sunt piatra de poticnire a filmului scris de Radu Jude împreună cu colaboratorul său Florin Lăzărescu, nici cele care i-au adus Ursul, ci teza istorică și ideologică. Aceasta e miza polemicilor pe marginea filmului. Din acest punct de vedere, filmul este de la un cap la altul subordonat pretinsei teze a unei Valahii fatalmente înapoiate, jegoase, concupiscente, șovine, blasfemiatoare, de la vlădică până la opincă, fără ideal și fără Dumnezeu… O țară care, dacă ar fi existat în varianta lui Jude, și-ar fi pierdut de drept locul de pe harta Europei. Toate astea sunt îndesate în ochii spectatorului cu tezismul suficient al celui ce vrea să demonstreze cu orice preț, trecând peste evidențele istorice și livrești, o părere preconcepută, prin fabricarea de evenimente și conjuncturi care să o ilustreze.

Parti-pris-ul auctorial sare în ochi, de la prima până la ultima rolă a filmului. Pelicula pretinde a vorbi despre ură, discriminare și ignoranță, fiind ea însăși realizată cu ură și ignoranță față de o istorie neînțeleasă, citită de pe ecranul Ipod-ului, batjocorită înainte de a fi asumată; realizată cu incriminarea discriminatoare constantă și maladivă a clerului ortodox și a credinței creștine, ca factori principali ai așa-zisei ”înapoieri valahe”, încât te întrebi dacă nu cumva defăimarea obsesivă a ortodoxiei și românismului, prezente de la primul la ultimul cadru, nu au fost cumva motivația principală a realizării peliculei. De la preotul cu aer ipocrit-șmecheresc, care aberează pe teme biblice și rasiste (s-a vorbit aici de prețioase filiații dialogale cu Pulp Fiction!), la starețul mănăstirii (interpretat de… matematicianul și eseistul Liviu Ornea), rasist și el ”din politețe”, la preotul-figurant de pe uliță, care se prăbușește amețit de băutură, până la preotul-marionetă bătut din sceneta de teatru stradal și la preotul slab de minte din povestirea petrecăreților de la cârciumă – cam mulți, nu-i așa? – cu toții sunt niște caricaturi ignobile și monotone, care nu-și merită locul sub soare. Pentru toți, ”țiganii e ciori”, ”românii e buni”, iar celelalte nații sunt cu toatele purtătoare de păcate care mai de care mai hilare, înșiruite într-un pomelnic – rabelaisian, zic apărătorii filmului; hipsteresc, aș zice eu.

Căci ce altceva decât aroganță hipsterească este a pune în gura unui zapciu de început de secol XIX vocabula marxistă ”praxis” (”ești luminat, cu praxis!”, i se adresează acesta preotului pișicher și puțin credincios). Inserată între înjurăturile româno-țigănești de mamă și de cele sfinte, bășcălia cu ”praxisul” fanariot sună de-a dreptul avangardist și ar fi mers într-o producție marca Lucian Pintilie, dar filmul nu are nici pe departe nervul maestrului, nici osatură avangardistă. Nu știu dacă în asta a constat ”umorul nebun și extrem de inteligent”, care a stârnit aplauzele spectatorilor de la Berlin, ridicând filmul în fruntea eșichierului luptei pentru drepturile minorităților, implicit – nu-i așa? – pe culmile artei ecranului.

Singurele personaje luminoase sunt cei doi robi țigani, Carfin, în a cărui căutare, găsire și pedepsire (pentru seducerea unei boieroaice) constă miza narativă a filmului, și puradeul aciuat pe lângă el, capturat de zapciu ca ”bonus” și vândut pe piața de robi. Replicile jalnice ale copilului înfometat, pus în târg la mezat (”Cumpărați-mă, cinstiți boieri, că sunt harnic!”) constituie singurul moment de emoție autentică și vibrație umană al filmului. Restul e caricatură grosieră și ignobilă, modelată după normalive de bună-purtare politică răsturnate, în care istoria este tratată cu un maniheism infantil, demn de o broșură de propagandă și cu o totală ignoranță în chestiuni de istoria mentalităților.

Epoca lui Anton Pann, cea ilustrată în film, nu a fost roz, dar nici monocromă și duhnind iremediabil a hârdău (menajer, moral și verbal), așa cum o prezintă grobian-simplificator Jude&Lăzărescu. Epoca lui Anton Pann a fost una a simplității, rafinamentului și pudorii, a naivității sapiențiale cu iz popular bizantin, surprinse în literatura vremii (pe care autorii o enumeră abundent în genericul final, ca pe o bibliografie bifată diagonal, însă degeaba). Dar toate aceste rafinamente rămân inaccesibile autorilor, care cred că pot sintetiza, fie și în variantă caricaturală sau în realismul lui Nicolae Filimon, spiritul sfârșitului de ev fanariot într-o suită de dialoguri vulgare și întâmplări anecdotice, al căror numitor comun este mahalaua (care, apropo de mentalități, ține de altă epocă!). Într-o vreme când salutul de obște al românilor era binecuvântarea pascală, iar formulele verbale aveau iz de proverb (astea sunt fapte de antropologie rurală, nu elucubrații protocroniste), este strident de inadecvată înțesarea limbajului personajelor cu o densitate de înjurături și formule obscene scuipate la tot pasul, până și în loc de salut, ca într-un film american cu gangsteri sau un film de actualitate românesc, sau – era să zic, Doamne iartă-mă – ca la ușa cortului.

De unde atunci marele Urs de argint? Premiile țin, și ele, de vremuri și conjuncturi. Căci președintele juriului competiției principale de anul acesta de la Berlin a fost Darren Aronofsky, regizor de succes (Pi, Requiem for a dream, The Wrestler), câștigătorul unui Oscar pentru thrillerul mistery Lebăda neagră, dar ignorant în materie de Biblie și istoria mentalităților și mare iubitor de efecte speciale, ceea ce a putut dovedi cu prisosință în penibila sa superproducție Noah; iar ceilalți jurați, cineaști adunați de prin toate colțurile lumii, mai puțin Europa de Est, nu prea aveau nici ei praxis în problema Bizanțului, Fanarulului și civilizației creștin-răsăritene. Dar un film care demască robia țiganilor merită din principiu premiat, doar pentru noutatea și importanța temei propuse, indiferent de praxisul regizorului în privința temei și de strădaniile acestuia de a o înțelege, nu-i așa?

Apărut (ușor prescurtat) în Ziarul Lumina de sâmbătă 4 aprilie 2015

4 comentarii

  1. „trecând peste evidențele istorice și livrești” Draga , istoria pe care ai citit-o avea probleme, ai citit isoria de propaganda nationalista si istoria scrisa din perspectiva anumitor persoane si care trebuia sa promooveze anumite valori ca erau ca nu in realitate, se vorbeste despre taranul roman in istorie din perspectiva academicienilor traditionalisti care il „educa” fortat in scris. Nu esti pusa la punct cu perspectivele istoriei actuale la nivel international, ce inseamna istoria si a cui este istoria. Mai exact vorbest de pe o pozitie foarte ignoranta, care n-a citit decat o parte a istoriei.

  2. Trec peste incoerențele gramaticale, care se țin lanț de scrisul tău la fiecare frază, ceea ce trădează o perpetuă incoerență a gândirii. Ți se pare că nu sunt pusă la punct cu… ” perspectivele istoriei actuale la nivel international”?! Nu crezi că este o formulare cam demagogică? Care dintre perspective, că sunt multe și diferite până la divergență! Iar dacă nu le aplic mecanic, ci le filtrez, crezi că nu sunt ”pusă la punct”? ”Perspectivele istoriei” nu se schimbă ca trendurile modei și nu se citesc în revistele de life-style, nici în tabloide sau prin masterclass-urile din festivalurile sponsorizate… că sunt sponsorizate, apropo de ”cui aparține istoria”! Nicolae Iorga e actual pentru tine? Dar Machiaveli? Dar Gumilev? Dar … Lao Tze? Au murit cu toții, dar au rămas cu toții repere de gândire istorică. Nu crezi că te-ai grăbit să îmbrățișezi în totalitate prima ”perspectivă” care ți s-a părut eliberatoare (eliberatoare de idelogia comunistă, la care ai făcut aluzie), dar ai căzut în plasa noii perspective (sau ideologii)? Nu există idelogii și perspective istorice perfecte, fiecare servește interesele grupului care a formuat-o, iar grupuri de interese pe planeta asta sunt multe. Deci, ce ne facem? Îi acuzăm pe alții de ignoranță dacă nu gândesc ca noi, sau încercăm să vedem că se mai poate gândi și altfel? Apropo de deschidere și de închistare… Și la ce ”academicieni tradiționaliști” te referi și ce înțelegi de fapt prin ”tradiționalism”? Probabil, nu tradiționalismul real, conservatorismul, care nici nu a călcat prin Academia Română, ci doctrina comunistă, pt că acest așa-zis ”tradiționalism” li se impută unora dintre academicienii noștri. Pe scurt, crezi că o perspectivă liberală e mai bună apriori decât una conservatoare? Nu crezi că depinde de situația concretă și că aceste perspective și teorii funcționează și ele în situații concrete și nu peste tot? Mi se pare că pur și simplu te-a înfuriat atitudinea mea și te-ai aruncat haotic în chestii pe care nu le înțelegi.

LASĂ UN RĂSPUNS

Please enter your comment!
Please enter your name here