Raportul de analiză al SECS sau ce înseamnă un „program-model” de educație sexuală

1173
2
DISTRIBUIȚI

TOP

In luna aprilie a.c., Societatea pentru Educație Contraceptiva și Sexuala a lansat Raportul de analiza a Disciplinei Opționale Educație pentru Sanatate – Componenta Educație Sexuala. Pentru a evalua programele de educație sexuala din Romania – (unul din obiectivele stabilite in Planul multianual integrat de promovare a Sănătății și Educație pentru Sănătate), SECS apeleaza la metodologia SERAT (Sexuality Education and Assessment Tool), un „instrument ce permite colectarea datelor referitoare la programele de educație sexuala și de prevenire a infecției cu HIV”.

Potrivit raportului de analiza al SECS, „SERAT se bazeaza pe dovezi internaționale și pe cele mai bune practici in dezvoltare și pe conținutul programelor de invațare eficiente. Cele mai importante materiale sunt: The International Technical Guidance on Sexuality Education (UNESCO, 2009) și It’s All One Curriculum (Population Council, 2009)”. (Raportul de analiza, p. 8)

Va prezentam mai jos ce inseamna unul din cele doua programe laudate in raportul SECS, It’s All One Curriculum. Linii directoare și activitați pentru o abordare unificata a sexualitații, genului, HIV și drepturile omului”. Este un program cuprinzator de educație sexuala, elaborat de Federația Internaționala Planned Parenthood (organizația la care SECS este afiliată) și care a fost prezentat la ONU in cursul anului 2011, in timpul unei sesiuni a Comisiei privind Statutul Femeilor.

Despre Planned Parenthood puteți citi pe larg aici.

In esența, acesta este un kit de resurse pentru dezvoltarea unui curriculum unificat și participativ, sensibil la gen și bazat pe drepturi și instruire a adolescenților de 15 ani și mai mari pe teme de sexualitate, gen, HIV si drepturile omului. Programul a fost elaborat de un grup de lucru internațional format din reprezentanți unor organizații, inclusiv Federația Internaționala Planned Parenthood (IPPF) și Consiliul pentru Populație. A fost revizuit de „experți” și testat pe teren de opt organizații.

„Sprijinul financiar și colegial” a fost furnizat de catre organizații ce includ Fundația Ford, Fundația John D. si Catherine T. MacArthur, Fundația William și Flora Hewlett, IPPF Regiunea Emisfera de Vest și Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA). Programul, așa cum se afirma, printre altele, 1) se bazeaza pe „cercetare la nivel mondial cu privire la riscurile pentru sanatatea sexuala”; 2) raspunde mandatelor politice internaționale, inclusiv Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului; și 3) se concentreaza pe „lumea reala, in care tinerii iși traiesc viața”.

Cele șapte puncte-cheie ale acestui curriculum se bazeaza pe „strategiile și prioritațile stabilite de un numar de agenții de sanatate și educație la nivel mondial, inclusiv Adunarea Națiunilor Unite Generale, UNAIDS, Organizația Mondiala a Sanatații, UNESCO, și Asociația Mondiala pentru Sanatatea sexuala”. Prima trasatura esențiala a curriculum-ului este ca aceea ca „se bazeaza pe dovezi, adica, se bazeaza pe standardele curriculare formulate de cercetatori la nivel mondial”. Totuși, definiția lui „bazat pe dovezi” variaza semnificativ de la definiția general acceptata.(1) „Scopul final” al curriculum-ului este „Sa permita tinerilor sa se bucure – și sa promoveze drepturile lor la – demnitate, egalitate și viața sexuala sanatoasa, responsabila și satisfacatoare”.

Pana aici, totul pare sa sune foarte bine. Problema este ca „It’s All One Curriculum” este un program  deosebit de ingrijorator pentru parinți. Autorii s-au gandit aproape la tot. In afara de afirmația ca este „bazat pe dovezi”, liniile directoare de asemenea, pretind a fi „cuprinzatoare” (comprehensive), „bazate pe valori fundamentale și drepturile omului”, „sensibile la gen” și „adecvate cultural”. In plus, se afirma ca atunci cand este gestionat conform recomandarilor, curriculum-ul va dezvolta abilitați verbale și de ascultare ale elevilor, va rafina abilitațile lor de gandire, va extinde ideile și cunoștințele lor și chiar va „genera valori și cultura democratice”.

Elevii iși pot perfecționa abilitațile lor prin expozițiuni, narațiuni, rezolvarea problemelor și probleme de analiza, planificarea și punerea in aplicare a unui simplu proiect de cercetare, sau vorbitul in public”. Curriculum-ul „promoveaza creșterea academica și gandirea critica, promovand deprinderi mentale necesare pentru ințelegerea relațiilor intre sine, alții și societate… Astfel, acesta ofera o baza pentru extinderea educației sexualitații și a HIV in educația civica, studii sociale și la orele de comunicare și arte”. De asemenea, el „ajuta la dezvoltarea capacitaților de advocacy (propaganda, sprijin public pentru o idee etc. – n.t.), care sunt cruciale pentru crearea unei societați mai juste și mai pline de compasiune”. Curriculum-ul va „sprijini capacitațile de gandire de ordin superior (cum ar fi cercetarea, reflecția și analiza) și va genera conectivitatea elevilor cu școala”. In acest fel, curriculum-ul poate fi considerat „consolidarea educației in ansamblu, mai degraba, și nu se afla in competiție cu alte scopuri academice valoroase”.

In mod curios, liniile directoare chiar cer instructorilor/profesorilor sa „reflecte asupra propriilor valori personale sau religioase, pentru a fi siguri ca sunt confortabili cu ele, pentru a onora valorile curriculum-ului așa cum se aplica la gen și sexualitate”. Exista o scurta mențiune cu privire la posibilitatea de a intalni „rezistența” la temele propuse, de a consulta profesorii, ca sa se știe cine sunt aliații-cheie și sa „fie conștienți de cei care se pot opune eforturilor tale”.

In mod cu totul nespecific acestor programe, aici, parinții sunt menționați intr-o lumina pozitiva, inclusiv luandu-se in calcul resursele disponibile, „pentru a se permite parinților sa comunice in mod eficient cu copiii lor cu privire la probleme de sanatate sexuala” și sfatul este sa „va asigurati ca ii implicați și pe membrii-cheie ai comunitații – inclusiv parinții – in mod semnificativ, inainte de a incepe munca”.

Exemplu de tema pentru acasa: elevii trebuie sa realizeze un interviu cu un barbat adult pe il cunosc. „Cere-i sa vorbeasca despre ce calitați bune considera el ca ar trebui sa aiba un tata”.

Desigur, pe langa mai multe experiențe pozitive de invațare, exista, de asemenea, cerințe și activitați pe care mulți parinți le-ar putea considera absolut nepotrivite. Acestea includ:

  • Pregatirea unei scenete ce implica o relație intima – dintre un cuplu casatorit, dintre un cuplu barbat-femeie necasatoriți, sau dintre un cuplu de același sex.
  • O fișa de lucru privind dorința sexuala, care include intrebari cu privire la erecții, lubrifiere vaginala, fantezii sexuale.
  • Discuții privind modul in care minoritațile sexuale sunt tratate in societate și modul in care le sunt incalcate drepturile.
  • Studii de caz reale și discuții cu privire la homosexualitate, cu obiectivul de a „empatiza cu aceștia”.
  • Discuții daca atitudinile și ideile cu privire la diversitatea sexuala din societate se schimba.
  • Un test de tipul Adevarat/Fals cu privire la comportamentul sexual, care include intrebari și raspunsuri despre masturbare(2), orgasm(3) ejaculare, sex oral, satisfacerea sexuala a unui partener(4), marimea penisului (5).
  • Un studiu de caz privind consimțamantul in cunoștința de cauza ofera acest exemplu: „Isaac a avut mai mulți parteneri, dar el il lasa pe Ivan, noul sau iubit, sa creada ca este inca virgin, așa cum este Ivan. Cand au facut sex, Ivan este de acord sa nu foloseasca prezervativ, gandind ca nu exista nici un risc de infecție. Poate Ivan sa-și dea consimțamantul liber și informat?
  • O activitate privind luarea de decizii dificile cere elevilor sa creeze o banda desenata, bazata pe idei dintr-o lista de decizii sugerate dificile, printre care: „Ați decis sa-i spuneți partenerului dumneavoastra ca nu simțiți placere (sau orgasm) in timpul actului sexual”.

Note:

1. In general, programele bazate pe dovezi: 1) se bazeaza pe o teorie clar articulata și sprijinita empiric; 2) au o descriere detaliata a intervenției și proiectarii masuratorii – ce rezultate a produs in ce populații, cu ce intervenție; 3) au rezultate masurabile, care au fost evaluate prin masuratori psihometrice temeinice, inclusiv follow-up (urmarire/supraveghere) pe termen lung, unde sunt indicate; și 4) au fost testate intr-un mod temeinic din punct de vedere științific cu condiții de comparație, in mod optim prin studii randomizate controlate. A se vedea Spoth, R. (2004), Pioneering partnerships for tested, health-promoting programs: Toward enhansed core funding and accountability (Prezentat in Journal of Extension)

2. „Nu exista nici o problema cu masturbarea frecventa. Singura problema pe care o pune masturbarea este daca se ajunge ca ea sa stea in calea altor lucruri pe care persoana ar trebui sa le faca sau in cazul in care persoana deranjeaza prin asta pe alte persoane sau in alt mod iși dauneaza ei inseși”. Și „Masturbarea este una dintre cele mai bune moduri de a invața despre și de a ințelege modul in care corpul cuiva raspunde la stimularea sexuala. Aceasta poate ajuta invața femeile și fetele cum sa ajunga la orgasm”.

3. „Actul sexual vaginal nu duce la orgasm la mai multe femei, indiferent de cat timp barbatul continua; mai des, femeile ajung la orgasm ca rezultat al stimularii directe a clitorisului”.

4. „Pentru a minimiza disconfortul sau durerea, partenerii ar trebui sa aiba timp sa-și exploreze corpurile reciproc și devin complet excitate inainte de penetrare, astfel incat vaginul femeii este bine lubrefiat”.

5. „Un penis mare nu da unei femei mai multa placere in timpul actului sexual. Deși femeile sunt diferite, cele mai multe dintre ele spun ca este ceea ce face barbatul, nu marimea conteaza. De fapt, un penis foarte mare poate fi inconfortabil sau chiar dureros pentru o femeie”.

Mai jos, gasiți link-urile catre programele-model pe care se bazeaza Raportul organizației SECS din Romania. Evident ca acest conținut absolut subversiv și pervers nu va fi prezentat niciodata parinților, presei, profesorilor. Mai degraba vom fi cu toții  „aburiți” cu idei de tipul: programul sprijina „capacitațile de gandire de ordin superior”, (…), „va genera conectivitatea elevilor cu școala”, este „bazat pe dovezi”, „consolideaza educația in ansamblu” etc., etc.

IT’S ALL ONE CURRICULUM – VOLUME 1: GUIDELINES FOR A UNIFIED APPROACH TO SEXUALITY, GENDER, HIV, AND HUMAN RIGHTS EDUCATION

IT’S ALL ONE CURRICULUM – VOLUME 2: ACTIVITIES FOR A UNIFIED APPROACH TO SEXUALITY, GENDER, HIV, AND HUMAN RIGHTS EDUCATION

Making a difference! An abstinence approach to HIV/STD and teen pregnancy prevention

Recomandăm cărțile editurii „Anacronic”

DISTRIBUIȚI
Articolul anteriorPolonia: 500.000 de cetățeni semnează pentru prohibiția totală a avortului
Articolul următorȘtiri pe scurt (13 iulie 2016)
Provita Media

Asociația Provita Media promovează valorile pro-vita în România: protejarea și respectarea copilului nenăscut, respectarea demnității umane de la concepția naturală până la moartea naturală. Reprezentanții Asociației își propun să contribuie la formarea unei viziuni corecte asupra problemelor ce țin de familie, de educația morală creștină și, în special, asupra celor legate de protejarea copilului nenăscut.

LASĂ UN RĂSPUNS

Please enter your comment!
Please enter your name here