STUDIU O problemă de etică și de conștiință: Utilizarea liniilor celulare embrionare umane în cercetarea și testarea vaccinurilor anti-Covid

458
Un grup de medici din România semnează un studiu despre marea dilemă etică a vaccinurilor anti-Covid: utilizarea în cercetare, testare sau producție de linii celulare provenite de la copii avortați. Din poziția noastră de organizație care afirmă valoarea vieții umane în orice stadiu al ei și care se opune avortului și exploatării consecințelor acestuia, ne alăturăm semnatarilor. Facem apel la discernământul și la simțul moral al creștinilor din țara noastră, chemați să decidă cu privire la acceptarea sau nu a vaccinului. (PRO VITA București)

O problemă de etică și conștiință religioasă: Toate vaccinurile anti-Covid distribuite în România au folosit fie în etapele de producere, fie în testarea eficacității lor linii celulare embrionare umane.

Aceste linii celulare sunt dezvoltate prin tehnici speciale și culturi succesive ce pornesc de la celule recoltate de la copii avortați electiv (la cererea mamei)

De ceva timp asistăm la o campanie fără precedent, desfășurată la nivel global, care are drept scop imunizarea prin vaccinare a majorității populației globului împotriva virusului SARS-Cov2, fapt susținut și de Organizația Mondială a Sănătății. [1]

Dincolo de insuficiența datelor care să ateste cert siguranța și eficacitatea noilor produse promovate ca și vaccinuri anti-Covid (după cum s-a precizat de altfel și în prospectele medicale la momentul punerii lor pe piață, produsele fiind lansate înainte ca studiile de siguranță și eficacitate să se fi încheiat) și dincolo de faptul că produsele destinate imunizării împotriva SARS-Cov2 au fost promovate fără a fi supuse unei analize detaliate în lumea științifică(deși este vorba de noi tehnologii de biologie moleculară utilizate în premieră în domeniul vaccinologiei), există în plus aspecte etice legate de utilizarea acestor vaccinuri în privința cărora cei cu conștiință religioasă și principii etico-morale se problematizează și au obiecții majore. Este vorba despre utilizarea liniilor celulare embrionare umane în diferitele etape de fabricare, testare, studiu al vaccinurilor anti-Covid.

Dorim să subliniem că nici un creștin și nici un medic cu principii etico-morale nu se opune prevenției bolilor infecto-contagioase și că toți suntem îngrijorați cu privire la situația gravă din lume creată de răspândirea SARS-Cov2. Totuși nu putem să eludăm adevărul despre utilizarea liniilor celulare fetale umane în ceea ce privește noile vaccinuri pentru că am da un caracter legitim avortului provocat, în speță uciderii unui copil nenăscut. Chiar dacă actul avortului sursă pentru liniile celulare a fost făcut cu mulți ani în urmă, chiar dacă scopul final al utilizării celulelor de la copiii avortați ar putea sluji în prezent binele omenirii și chiar dacă nu noi am contribuit direct la înfăptuirea avortului, păstrarea tăcerii în mod deliberat sau ignorarea problemei etice inițiale menține confuzia între bine și rău care s-a creat.

Una din caracteristicile umanității este conștiința și ea trebuie să rămână un standard al conduitei noastre. Exercitarea conștiinței este o modalitate de a lua decizii raționale. Demnitatea persoanei umane implică și necesită corectitudinea conștiinței morale. Mărturia conștiinței noastre, susținută și de principiile eticii medicale, este că viața umană trebuie respectată și protejată încă de la început, adică din momentul concepției. Nicio persoană nu poate fi constrânsă sau obligată să renunțe vreodată la conștiința sa, chiar și în beneficiul binelui comun.

Cum se obține și ce este o linie celulară embrionară umană?

Pe înțelesul tuturor, liniile celulare embrionare umane sunt celule cu o mare capacitate de diviziune care au fost obținute prin tehnici speciale pornind de la celule inițiale recoltate din țesuturile unor copii avortați la cererea mamei.

Dacă vorbim de linii celulare în general, nu neapărat umane, trebuie știut că inițial se recoltează un țesut (de la o plantă, un animal sau o ființă umană). În cazul nostru, vorbim de un om în perioada de viață intrauterină (copilul supus avortului). Apoi, din acel țesut inițial, se recoltează și se izolează, prin mijloace mecanice sau enzimatice, câteva celule. Aceste celule sunt scoase din mediul lor natural (adică din organismul copilului avortat care la momentul recoltării foarte probabil este încă viu [2]) și sunt crescute într-un mediu numit controlat (adică un mediu în care se controlează condițiile fizico-chimice: temperatura, pH, presiune, nutrienți, etc., pentru a se oferi acestor celule condiții optime pentru a crește și a se multiplica). Astfel se obține cultura celulară. După ce această cultura celulară ocupă tot substratul de cultură, se obține cultura primară. Din această cultură primară se extrag celule care se recultivă pe noi substrate, în medii proaspete, unde acestea se multiplică din nou (astfel se obțin subculturile). Celulele din subculturi au o durată de viață scurtă – 3-5 cicluri de viață, dar din ele se recoltează doar acele celule care au cea mai mare capacitate de diviziune, obținându-se astfel o populație de celule uniforme din punct de vedere genotipic și fenotipic. Această populație se numește linie celulară.

În mod normal, aceste celule care fac parte dintr-o linie celulară se divid de 40-60 de ori [3] și apoi își pierd capacitatea de proliferare (fenomen numit senescență sau îmbătrânire). Fenomenul de senescență este determinat genetic astfel încât aceste celule care se divid (se înmulțesc) formează niște culturi finite (adică au viață finită). Dar, printr-un proces de transformare (spontan sau indus), aceste linii celulare devin imortale (nemuritoare), formând linii celulare continue. [4]

Transformarea spontană în celule cu durată de viață nedeterminată a celulelor umane normale recoltate de la copilul avortat și apoi cultivate are loc extrem de rar, dacă nu deloc și de cele mai multe ori imortalizarea celulelor embrionare umane se obține prin expunerea la oncogene virale. [5]

Liniile celulare umane continue (imortale) au fost create din fragmente prelevate de la copii avortați în a treia lună de sarcină. Practic, mici fragmente din rinichii sau retina sau plămânii copiilor avortați au fost transformate în cantități mari de celule nemuritoare care se tot înmulțesc în prezent în laboratoare.

Deci de la primul grup de celule prelevat cu zeci de ani în urmă din embrionii umani avortați la cerere au rezultat în final cantități mari de celule care se înmulțesc încontinuu în medii de cultură și condiții speciale. Aceste linii celulare continui sunt comercializate [6] și răspândite în laboratoarele din întreaga lume, unde sunt folosite pentru cercetare sau producerea sau testarea de vaccinuri, medicamente și produse terapeutice genice.

Vă recomandăm
[adrotate group="2"]

Mai trebuie precizat faptul că multe linii de celule fetale umane provenite din avorturi și utilizate în vaccinurile licențiate în prezent sunt de fapt punctul culminant al unei serii de experimente care includ avorturi multiple [7], precum și faptul că există mărturii că țesuturile se recoltează de la copilul avortat dar încă viu. [8]

Toate liniile celulare umane embrionare utilizate în cercetare au o sursă clar certificată. [9] Linia celulară HEK293 este singura linie celulară embrionară în privința căreia au existat speculații cu privire la faptul dacă a provenit de la un avort spontan sau de la un avort provocat la cerere, implicațiile etice fiind evident diferite. Ea a fost creată din celule renale prelevate de la un embrion de sex feminin avortat în anul 1973 în Olanda, mai precis din rinichii acelui copil care a trăit aproximativ trei luni în uterul mamei sale. Cel mai probabil, în cazul liniei HEK293, la origine a fost un avort la cerere pentru că „avorturile induse sunt „mai sănătoase” și aceasta pentru că „majoritatea feților sunt de obicei genetic normali și avortați din motive sociale”. [10]

Dr. Alex van der Eb, care a fost implicat în dezvoltarea liniei HEK 293, este citat într-un 

„document disponibil public ce înregistrează lucrările unei întâlniri din mai 2001 a Agenției S.U.A. Food and Drug Administration (FDA) Vaccins and Related Biologic Products Advisory Committee.: (…) Fătul, din câte îmi amintesc, era complet normal.” [11]

ceea ce arată că foarte probabil avortul a fost unul la cerere.

„Cei implicați în distribuția comercială a liniilor celulare au obligația etică de a fi clari asupra surselor liniilor celulare. Fără o astfel de claritate, utilizatorul final nu primește toate informațiile necesare pentru a lua o decizie etică majoră. Nu avem certitudine morală cu privire la sursa HEK 293. Nu există informații care să asigure utilizatorului final licența morală a sursei sale. Obligația de a demonstra fără îndoială că celulele au fost obținute într-un mod legal moral revine celor care au dezvoltat și distribuit HEK 293. Nu este obligația utilizatorului final să demonstreze contrariul.” [12]

Care este motivația oamenilor de știință care folosesc în cercetare liniile celulare embrionare?

Înainte ca liniile celulare embrionare umane să fie disponibile, se utilizau pentru dezvoltarea vaccinurilor liniile celulare de la animale – cum ar fi rinichi de maimuță, rinichi de câine și celule embrionare de pui. De exemplu, între 1955 și 1963, vaccinul împotriva poliomielitei a fost cultivat în celule renale de maimuță care s-au dovedit mai târziu infectate cu un virus numit simian virus 40 (SV40), făcând persoanele vaccinate vulnerabile la infecția cu SV40. [13]

Preocupările cu privire la potențiala contaminare sau conținutul viral endemic în liniile celulare animale au încurajat căutarea și utilizarea altor linii celulare „mai curate”. Liniile celulare embrionare umane sunt considerate „curate”, deoarece nu au avut timp să fie infectate de alți viruși potențial contaminanți, făcându-le „fabrici” sigure pentru generarea de vaccinuri (copiii avortați sau embrionii sunt considerați a fi „cea mai curată” [14] sursă posibilă de celule în sensul că este puțin probabil să fi luat vreun virus din lumea exterioară care ar putea contamina vaccinurile aflate în studiu și care ar putea da peste cap rezultatele experimentelor).

În plus, s-a preferat dezvoltarea de linii celulare embrionare umane din copii avortați la cerere pentru că este mai avantajos din punct de vedere științific, acești copii fiind sănătoși (motivul avortului provocat fiind de obicei unul social) și materialul lor genetic de foarte bună calitate, pe când embrionii avortați spontan au adesea multiple malformații sau defecte genetice incompatibile cu viața. [15]

Ceea ce poate nu este atât de bine cunoscut este faptul că liniile celulare dezvoltate din celule embrionare umane sunt deja utilizate de mulți ani în diverse domenii de cercetare de laborator și producție farmaceutică. Orice medic, student, biolog etc. implicat în cercetare în științele vieții va întâlni și va utiliza aproape inevitabil linii celulare embrionare în cursul activității sale. [16]

Producătorii de medicamente și cercetătorii care utilizează liniile celulare embrionare umane declară că acestea nu ajung în produsul finit, dar chiar dacă așa stau lucrurile, din punct de vedere al eticii medicale și al conștiinței morale folosirea de produse medicamentoase fabricate sau testate cu ajutorul liniilor celulare embrionare umane care au ca sursă un avort indus legitimează avortul ca sursă de produse utilizată în tratamente medicale bine intenționate și constituie colaborare cu industria avortului. [17] Persoanele care folosesc medicamente sau vaccinuri care au fost produse sau testate cu ajutorul liniilor celulare embrionare umane beneficiază de pe urma unui avort. Există o reacție în lanț a evenimentelor care trebuie luată în considerare. Utilizarea pe scară largă a unor astfel de vaccinuri de către un public neștiutor a dus la ideea generală în industria farmaceutică, conform căreia „practicile lor sunt acceptabile”. [18]

Bineînțeles că aspectele care țin de etică și de conștiința religioasă nu îi privesc doar pe utilizatorii finali ci și pe cei care fac efectiv avortul, pe cei care recoltează țesutul de la copilul avortat, pe cei care produc linia celulară embrionară, pe cei care o comercializează, pe cei care o folosesc în cercetare și pe cei care vând produsele medicamentoase obținute sau testate cu ajutorul liniilor celulare. [19] Există persoane care resping aceste aspecte considerând că chiar dacă la originea liniilor celulare folosite în cercetare stă moartea provocată a unor copii aflați în perioada vieții lor intrauterine, este tardiv să se mai repare răul inițial și că atât timp cât în prezent sunt folosite în scopuri bune, produsul astfel obținut este acceptabil. Dar o astfel de interpretare încalcă principiul binelui integral și principiile eticii care spun că scopurile bune nu justifica mijloacele rele. Ne întrebăm dacă mai putem spune că e servit „binele societății” având în vedere că profesia cândva nobilă a cercetării medicale a evoluat până în punctul în care viața umană nu este nimic mai mult decât o simplă marfă care după ce e smulsă din pântecele mamei, este reambalată, brevetată, cumpărată și vândută pe baza faptului că cercetarea științifică trebuie să avanseze cu orice preț. În loc să progresăm, se pare că ne întoarcem la o filozofie primitivă și imorală, a supraviețuirii celui mai puternic și mai adaptat.

A spune că se poate separa cumva răul moral al avortului de scopul presupus bun al cercetărilor sau de beneficiile care pot rezulta nu este pur și simplu credibil. De asemenea, nu se poate spune că trecerea timpului va diminua cumva răul inițial al avortului. De când trecerea timpului diminuează gravitatea unui act lipsit de etică? Într-o astfel de logică ar însemna că primii beneficiari ai unui produs obținut cu ajutorul utilizării liniilor celulare fetale umane au o complicitate mai mare la actul avortului și sunt mai vinovați decât utilizatorii de mai târziu ai aceluiași produs.

Toate vaccinurile anti Covid utilizate în România au folosit fie în producerea lor, fie în etapa de testare a eficacității lor linii embrionare umane. [20]

Vaccinurile împotriva COVID-19 autorizate în UE începând din martie 2021 și utilizate în întreaga lume sunt :

A. fie vaccinuri cu vector viral – Vaxzevria denumit anterior COVID-19 Vaccine AstraZeneca(AZD1222/ChAdOx1) și vaccinul Janssen Johnson & Johnson(JNJ-78436735),

B. fie vaccinuri de tip ARNm- vaccinurile Cominarty(sau Pfizer/BioNTech (BNT162b1/BNT162b2) și Moderna (mRNA-1273).

Modul lor de acțiune îl redăm pe scurt în nota de subsol. [21]

După cum vom vedea în cele ce urmează, în cazul vaccinurilor cu vector viral (adenovirus) s-au folosit liniile celulare embrionare umane în fazele de design, dezvoltare, producție și în cazul unora și în faza de testare a eficacității lor. Aceste vaccinuri pot conține în produsul final cantități minime și fragmentate de ADN uman fetal (de ordinul trilionimilor de gram) [22]. În cazul vaccinurilor de tip ARNm nu s-au folosit liniile celulare embrionare umane în faza de producere propriu-zisă, dar s-au utilizat aceste linii celulare în faza de testare a eficacității produsului.

Problema etică și religioasă nu se rezumă numai la faptul că acestea conțin sau nu urme de ADN fetal uman în produsul final, ci se referă și la faptul că cei care acceptă și folosesc toate aceste vaccinuri pentru care s-au utilizat linii celulare embrionare umane (indiferent în care etapă – de producere sau testare a vaccinului, fie că sunt vaccinuri cu vector viral, fie de tip ARNm) contribuie, așa cum specialiștii în etică o spun [23], la legitimarea avortului provocat și susțin acțiunile anterioare de dezvoltare și comercializare a liniei celulare embrionare umane obținută din copiii uciși prin avortul indus la cerere.

Vom analiza pe rând, fiecare vaccin anti-Covid promovat la noi în țară pentru a vedea ce linie celulară a fost folosită.

A. Vaccinurile cu vector viral folosite la noi în țară sunt:

A 1.Vaccinul AstraZeneca(AZD1222/ChAdOx1)( Vaxzevria), vaccin cu vector viral, a folosit două linii celulare embrionare- HEK293 și MRC5.

Linia celulară embrionară HEK293 a fost folosită în procesul de fabricație al vaccinului Vaxzevria produs de Universitatea Oxford / AstraZeneca după cum este menționat la pagina 2, la punctul 2 din Anexa 1 a prospectului, anexă ce conține rezumatul caracteristicilor vaccinului [24]. (Prospectul este preluat de pe site-ul oficial al Agenției Europene a Medicamentului(EMA) și de pe site-ul Agenției Naționale a Medicamentului (ANM).)

Linia HEK293 a fost folosită în toate etapele: design și dezvoltare, producție, teste de laborator ce au verificat eficacitatea vaccinului AstraZeneca. Acest lucru este menționat și în studii de specialitate. [25] În plus, Oxford/AstraZeneca, a mai folosit și linia celulară MRC5 în faza de testare a vaccinului [26]. Această linie celulară MRC5 este creată pornind de la celule pulmonare prelevate dintr-un embrion de sex masculin (fragmente din plămânii unui copil de sex masculin care a fost avortat din „motive psihiatrice” în anul 1966 în Anglia, la vârsta de 14 săptămâni de viață intrauterină. (Notă: Și la noi în țară, în mod aberant, în trecut, s-au invocat motive psihiatrice pentru a justifica medical un avort, adică faptul că mama are o boală psihică ar fi justificat medical întreruperea sarcinii) [27].

A2. Vaccinul Janssen Johnson & Johnson (JNJ-78436735) – a folosit linia celulară PER.C6 în fabricare în faza de design și dezvoltare precum și în faza de producție așa cum este menționat și pe site-ul oficial al firmei Janssen și în prospectul vaccinului [28].

Linia celulară PER.C6 este o linie celulară dezvoltată din celule retiniene prelevate de la un făt în vârstă de 18 săptămâni avortat la cerere în anul 1985 în Țările de Jos [29].

B. Cât privește vaccinurile tip ARNm precizăm că, în conformitate cu referințele bibliografice:

B1.Vaccinul Pfizer/BioNTech (BNT162b1/BNT162b2) a folosit linia celulară HEK293 în faza de testare a eficacității acestora (adică a verificat dacă celulele din liniile embrionare cărora li se incubase vaccinul exprimă sau nu proteina spike). [30]

B2.Vaccinul Moderna (mRNA-1273) a folosit linia celulară HEK293 în faza de testare a eficacității acestora (adică a verificat dacă celulele din liniile embrionare cărora li se incubase vaccinul exprimă sau nu proteina spike și pentru a confirma producția de anticorpi). [31]

În concluzie, pentru fabricarea sau testarea eficacității tuturor celor patru tipuri de vaccinuri anti-Covid administrate în România s-au folosite linii celulare embrionare umane, fapt care ridică probleme majore de etică, morală și conștiință. De altfel și alte variante de vaccinuri anti-Covid ridică aceleași probleme. [32]

Trebuie menționat că în S.U.A (statul New York, Illinois, California etc.) au înțeles și acceptat argumentul (motivat religios) de refuz a produselor obținute prin utilizare de linii celulare embrionare provenite din avorturi induse. Astfel, pe data de 14 septembrie 2021 Curtea Federală din Utica, statul New York, a dat inițial un ordin de blocare temporară a obligativității vaccinării lucrătorilor medicali pentru acei creștini practicanți care refuză vaccinarea pe motive religioase. Pe 12 octombrie 2021, judecătorul David N. Hurd a dat sentința finală cu câștig de cauză pentru reclamanți. Astfel, au fost acceptate excepțiile religioase de la obligativitatea vaccinării personalului medical, în baza faptului că actul legislativ suprem este Constituția, că aceasta garantează dreptul la liberă conștiință religioasă, că o astfel de obligativitate ar însemna defavorizarea credincioșilor care au rețineri religioase legate de utilizarea liniilor celulare embrionare umane în producerea sau testarea acestor vaccinuri anti Covid-19 precum și în baza faptului că alte state precum Illinois și California au prevăzut astfel de exceptări și că pe toată perioada pandemiei lucrătorii din domeniul medical au purtat echipament de protecție conform protocoalelor în vigoare împiedicând astfel răspândirea infecției (Notă: pentru mai multe informații despre acest proces și decizia definitivă a judecătorului David N. Hurd vă recomandăm să citiți nota de subsol). [33]

Atât timp cât trăim într-un stat de drept, orice măsură sanitară de combatere a bolilor infecto-contagioase trebuie să respecte drepturile constituționale ale tuturor cetățenilor, acestea fiind drepturi inviolabile. [34] În baza dreptului libertății de exprimare și al libertății de conștiință religioasă, ne-am simțit datori să atragem să completăm informarea cu privire la vaccinare. Aceasta trebuie să facă referire la toate aspectele pe care le implică (atât riscuri medicale posibile, cât și aspecte etice și de conștiință religioasă), astfel încât fiecare potențial utilizator să facă o alegere în deplină cunoștință de cauză și în conformitate cu libera sa conștiință.

Fiecare beneficiu medical sau progres științific obținut prin utilizarea țesutului fetal provenit din avorturi elective constituie în esență o validare a avorturilor elective pentru un (presupus) bine mai mare și desensibilizează beneficiarii, oamenii de știință și medicii față de actul imoral inițial care a stat la baza realizării acestor linii celulare. Țesuturile fetale de la copiii avortați utilizate în laboratoare sunt minimalizate la dimensiunea de simple celule umane, iar ființele umane ale căror vieți au fost luate pentru a furniza aceste celule devin irelevante și, cu timpul, sunt uitate. Astfel valoarea vieții umane este aruncată în derizoriu. [35]

Nimeni nu poate nega și ignora faptul că spiritualitatea, conștiința religioasă sunt cele care dau sens persoanei umane și că trupul și toate ale sale capătă valoare prin dimensiunea sa spirituală. Prin urmare, atunci când luăm o decizie (în acest caz cu conținut medical), fie ca pacient, fie ca doctor, în afara întrebărilor „Este necesar? Este sigur? Este eficient?”, de asemenea ar trebui să ne întrebăm: „Este moral?” Actul avortului provocat, trebuie precizat, în perspectivă religioasă este un păcat capital, iar în perspectivă etică nu este nici corect și nici moral.

Conștiința religioasă este cea care dă sens etern unei persoane umane. Pentru un om cu conștiință religioasă, cele două dimensiuni ale sale – trupul și sufletul – nu pot fi despărțite.

Noi, ca medici cu frică de Dumnezeu, ne-am simțit datori față de El și față de oameni, să semnalăm implicațiile etice și religioase ale producerii, testării și utilizării vaccinurilor anti-Covid ca un îndemn la meditație, la lucru și la mărturisirea Adevărului, căci altfel nu știm ce răspuns vom mai putea da când vom ajunge în fața Judecătorului.

Așa să ne ajute Dumnezeu!

Pentru lista semnatarilor și notele de subsol consultați documentul complet în format pdf.


Ajută la promovarea fundamentelor morale ale societății.


4 COMENTARII

  1. Minunat articol! Va multumesc din inima ca spuneti lucrurilor pe nume, trebuie sa o facem! Suntem datori in constiinta inaintea lui Dumnezeu si a semenilor! Dumnezeu sa va inspire in continuare, sa faceti ceea ce e bine si placut Lui! Scopurile bune nu justifica mijloacele rele!

  2. Mulțumesc frumos pentru articol.Oricum eram contra vaccinarii. dar acum dupa citirea acestui articol sunt mai edificata si am inteles pe deplin ce presupune aceasta vaccinare.Doamne ajuta si Dumnezeu sa va ocrotească.

  3. Va multumesc pentru acest frumos articol, pentru detalierea acestor aspecte mai putin cunoscute, spre deloc, de catre cea mai mare parte a populatiei, in ceea ce priveste continutul acestor seruri pe care suntem aproape obligat-fortati sa le acceptam. Cu ceva timp in urma am vazut, intr-un video, marturia unei persoane, cadru medical intr-o clinica din strainatate, care, dupa cum declara, a fost pusa sa extraga parti dintr-un fat avortat, viu fiind. Plangea si povestea… Ceva de neimaginat si, in acelasi timp, traumatizant pentru un om care are suflet, constiinta, mila pentru suferinta altora…Insa, dupa cum vedem, fiecare om traieste, gandeste si actioneaza in functie de informatiile pe care le are, cat si de propria constiinta. Si, dupa cum spunea Marin Preda, cine n-are constiinta, n-are nici tulburarile ei. Dumnezeu sa va binecuvanteze!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here