back to top

25 de mituri despre întreruperea de sarcină. Tot ce ai vrut să știi, dar ți-a fost frică să întrebi! (IX)

Extrase din volumul „25 de mituri despre întreruperea de sarcină. Tot ce ai vrut să știi, dar ți-a fost frică să întrebi!”

editată de Centrul de Informare și Cercetare în Sănătatea Reproductivă

Episoadele anterioare aici

Mitul nr. IX. „Orice persoană are dreptul de a alege. Ar fi nedrept să limitezi alegerea unei femei, interzicându-i avortul.”

Adevărul 9a. Orice societate civilizată limitează libertatea individului de a alege ori de câte ori această alegere ar afecta o persoană nevinovată.

Când prezint poziția pro-viaţă în campusurile școlare, deseori încep prin a spune:

Am fost introdus ca fiind pro-viaţă, dar vreau să fie clar că sunt de fapt pro-alegere. Eu cred că o persoană are dreptul să facă ce vrea cu propriul ei corp. Nu e treaba noastră ce alegere face și nu avem dreptul de a ne impune morala asupra altora. Fie că îmi place alegerea cuiva, fie că nu este irelevant. Ar trebui să aibă libertatea de a avea propriile alegeri.

În mod normal, sunt întâmpinat cu reacții de uimire și remarci, inclusiv zâmbete, aprobări și chiar aplauze. Eu am folosit cuvintele sacre ale mişcării pro-alegere: drepturile, libertatea și alegerea. Am părut tolerant, deschis și corect. Apoi am spus acest lucru:

Da, sunt pentru alegere. De aceea, cred că fiecare om are dreptul să violeze o femeie dacă aceasta este alegerea sa. La urma urmei, e corpul lui și nici tu, nici eu nu avem dreptul să-i spunem ce să facă cu el. El este liber să aleagă și nu este treaba noastră ce alegere face și nu avem nici un drept să-i impunem părerea noastră.

După ce las șocul să scadă puţin din intensitate, le explic că nu sunt de fapt pro-alegere atunci când vine vorba de viol. Îi rog să identifice eroarea din argumentul meu: „e corpul lui și el poate alege să facă ce vrea”. Ei au realizat care era eroarea și anume evidențierea dreptului omului de a alege, dar am ignorat drepturile femeii nevinovate. Prin asta tinerii trebuie să conștientizeze că a fi pro-alegere nu este întotdeauna o virtute. Toate legile impun un punct de vedere moral și limitează comportamentul individului. Acest lucru este valabil pentru legile împotriva conducerii sub influența alcoolului și abuzul asupra copilului. Legile împotriva falsei publicități restrâng dreptul unui om de afaceri la libera exprimare. Legile împotriva discriminării încalcă libertatea de alegere a celor care ar trata minoritățile în mod nedrept. Atunci când drepturile altora sunt în joc și în special atunci când viețile lor sunt în joc, orice societate decentă trebuie să restrângă libertatea individului de a alege. O persoană nevinovată este afectată de alegerea unei femei de a face avort? Dacă nu, atunci nu este nici o problemă. Dacă este așa, atunci aceasta este o problemă majoră pe care societatea nu își poate permite să o ignore. Orice lege care interzice victimizarea fatală a altei persoane este, prin natura sa, o lege dreaptă.

Adevărul 9b. „Libertatea de a alege” este ceva prea vag pentru discuții semnificative; trebuie să ne întrebăm mereu: „Libertatea de a alege ce?”

Este absurd să apărăm o anumită alegere doar pe baza faptului că este o alegere. Cu toate acestea, dacă citiţi literatura de specialitate și ascultaţi talk– show-uri, știți că acest lucru este făcut constant de activiști pro-alegere. „Dreptul de a alege” este un slogan magic care pare să facă toate alegerile la fel de legitime.

Cu toţii suntem în favoarea liberului arbitru atunci când vine vorba de locul în care trăiesc oamenii: ce fel de maşină conduc și o mie de probleme referitoare la preferința personală, care nu dăunează nimănui altcuiva. Suntem, de asemenea, pro-alegere în materie de religie, politică şi stil de viaţă, chiar şi atunci când oamenii aleg convingeri și comportamente cu care nu suntem de acord. Dar majoritatea dintre noi categoric nu suntem pro-alegere când vine vorba de crimă, viol, răpire, jaf armat și abuz asupra copilului. Când ne opunem dreptului de a alege violul sau abuzul asupra copilului, nu ne opunem unui drept, ne opunem unui lucru greșit. Și nu suntem înguşti la minte și bigoţi pentru că facem acest lucru. Suntem doar oameni decenţi, preocupaţi de drepturile celor nevinovați. A fi pro-alegere cu privire la dreptul cuiva de a ucide înseamnă a fi anti-alegere în privinţa dreptului altcuiva de a trăi.

Ori de câte ori auzim termenul pro-alegere, trebuie să ne punem cea mai importantă întrebare: „Despre ce alegere vorbim?” Având în vedere datele privind avortul, întrebarea devine de fapt:

Credeți că oamenii ar trebui să aibă dreptul de a alege să ucidă copii nevinovați dacă asta e ceea ce vor să facă?

Adevărul 9c. Oamenii care sunt pro-alegere referitor la avort de multe ori nu sunt pro-alegere în alte probleme, cu miză mai mică.

După ce am vorbit la un liceu public, privind poziția pro-viață, instructorul pro- alegere m-a dus la cantina facultăţii pentru masa de prânz. El a arătat spre o masă unde stăteau patru profesori care fumau și a spus:„Din fericire, aceasta este ultima săptămână în care fumatul mai este permis aici. Am reuşit în cele din urmă să-i convingem pe superiori să facă sala pentru profesori de nefumători”.  Bine, am spus în mod natural: „Văd că nu sunteţi într-adevăr pro-alegere”. Cu o privire surprinsă, el a explicat: „Pentru că fumul de ţigară face rău altor persoane”. Atunci i-am răspuns: „La fel face şi avortul”.

Multe persoane care sunt pro-alegere în privinţa avortului susţin legi care cer oamenilor să poarte centura de siguranță. Ei sunt anti-alegere faţa de centurile de siguranță pentru că acestea salvează vieți. Când sunt vieţi în joc, „libertatea de a alege” poate și este legitim limitată de societate. Atât fumătorii, cât şi nefumătorii au drepturi asupra trupurilor lor. Dar recunoaştem faptul că dreptul fumătorului de a fuma se termină în momentul în care încalcă dreptul non-fumătorului de a fi sănătos. Copiii nu ar trebui să devină niște obiecte ale dezmembrării și morţii fără consimțământul lor.

Adevărul 9d. Toată lumea este pro-alegere când vine vorba de alegerile anterioare sarcinii și cele de după naștere.

Bărbații și femeile sunt liberi să aleagă să se abțină de la sex sau să urmeze un control în privinţa naşterii, sau să nu facă niciunul dintre aceste lucruri. Dar atunci când o femeie este însărcinată, alegerea pe care a făcut-o a produs o nouă ființă umană. După cum a afirmat o femeie:

După ce o femeie este însărcinată, ea nu poate alege dacă doreşte sau nu să devină mamă. Ea deja este și din moment ce copilul este deja prezent în pântecele ei, tot ceea ce-i este lăsat să aleagă este dacă ea va naşte copilul mort sau viu.[i]

Odată ce copilul se naște, femeia este din nou liberă să aleagă: ea poate păstra copilul sau îl poate da spre adopţie. Alegerea pro-viaţă se opune alegerii care curmă o viață nevinovată.

Adevărul 9e. Aproape toate încălcările drepturilor omului au fost apărate pe motivul dreptului de a alege.

Stăpânii de sclavi în această țară, în urmă cu un secol și jumătate, au fost pro-alegere. Ei au spus:

Nu trebuie să deții sclavi dacă nu vrei, dar să nu ne spuneți că nici noi nu putem alege asta. E dreptul nostru.

Cei care au vrut ca sclavia să fie ilegală au fost acuzați că sunt anti-alegere și anti-libertate și că îşi impun moralitatea asupra altora.

Mișcarea pentru drepturile civile, ca şi mișcarea aboliționistă cu o sută de ani mai devreme,  s-a opus cu vehemență exercitării drepturilor personale, pe care o mare parte a societăţii le apăra. Discriminarea rasială a fost considerată o mișcare anti-alegere. De-a lungul istoriei albii au avut libertatea de a deține sclavi. Și chiar dacă America era o țară liberă, mișcarea pentru drepturile civile a încercat să le ia cetățenilor dreptul de a alege.

Aproape fiecare mișcare de opresiune și exploatare – de la sclavie, la prostituţie, la pornografie, trafic de droguri, avort – s-a etichetat pe sine ca fiind pro-alegere. De asemenea, mișcări opuse oferind compasiune și eliberare au fost etichetate ca anti-alegere de exploatatori. Cel puţin în ceea ce priveşte prostituția, pornografia și drogurile, victima poate, de obicei, alege. În cazul avortului, victima nu are de ales. Ea este cea mai evidentă excepție a societății la toată retorica pompoasă cu privire la dreptul de a alege și la dreptul cuiva de a-şi trăi viaţa fără amestecul altora. Poziția pro-alegere întotdeauna trece cu vederea dreptul victimei de a alege. Femeile nu aleg violul. Negrii nu au ales sclavia. Evreii nu au ales cuptoarele. Și copiii nu aleg avortul.

PRO VITA București
PRO VITA Bucureștihttp://www.asociatiaprovita.ro
Asociația PRO VITA Bucureşti este dedicată protejării vieţii umane începând de la concepţie şi promovării valorilor familiei, prin educaţie eficientă, acţiune civică şi legislaţie.