Pentru unii numele Marie Stopes înseamnă unul dintre cei mai mari furnizori de avort din lume. Pentru alții înseamnă o persoană, o icoană feministă și un pionier pentru controlul nașterilor și planificarea familială. Ambele sunt adevărate, dar puțini o cunosc pe Marie Stopes ca femeie, autoare de cărți, paleobotanist, pionier în domeniul planificării familiale și susținătoare a eugeniei. Mă voi concentra asupra persoanei, asupra femeii Marie Stopes, pentru că ea este cheia înțelegerii organizației Marie Stopes de azi.
Marie Stopes este astăzi lăudată pe larg ca fiind o mare eroină feministă și o mare promotoare a drepturilor femeilor. Rubrica de istorie a BBC dedicată ei o descrie drept o „promotoare a drepturilor femeii și o pionieră în domeniul planificării familiale” și nu spune nimic negativ despre ea. Un text despre biografia ei, de pe site-ul Universității din Manchester o descrie ca: „…o femeie cu adevărat extraordinară. În ciuda greutăților cu care se confruntase din partea adversarilor ei, ea a continuat să urmărească cauzele în care credea și rămâne până astăzi o figură mult iubită și respectată. În numele ei, a fost înființată organizația de caritate „Marie Stopes International”, în anii 1970”. Cititorii „The Guardian” au votat-o, în 1999, pe Stopes ca fiind femeia mileniului. În 2008, ea a fost aleasă de un comitet format doar din femei feministe, drept una din pleiada Royal Mail’s Women of Distinction a celor șase femei-pionier distinse.
Organizația ce îi poartă numele, Marie Stopes International (MSI), este foarte mândră de legătura cu ea, site-ul lor subliniind clar că lucrarea lor actuală este construită pe baza moștenirii ei:
„Modul în care oferim servicii de contracepție și de avort în condiții de siguranță a fost influențat, în mare măsură, de istoria noastră și de viața a doi pionieri ai mișcării de planificare familială, dr. Marie Stopes și dr. Tim Black. Ambii și-au făcut o reputație din abordarea centrată pe client și dorința lor de a împinge granițele – calități esențiale pentru modul în care lucrăm astăzi”.
Totuși, atât site-ul MSI, pagina de date istorice dedicată lui Stopes, cât și multe alte biografii ale lui M. Stopes lasă la o parte multe informații interesante. În special, e vorba de convingerile și practicile sale rasiste și eugenice deschise, care au fost în mare parte trecute cu vederea și ignorate sau, în cel mai bun caz, menționate ca o notă jenantă de subsol printre realizările ei.
Iată câteva fapte mai puțin cunoscute despre Marie Stopes și convingerile sale:
1. Din 1918 până la începutul anilor 1930, ea a publicat mai multe cărți despre căsătorie și controlul nașterilor. Una dintre acestea a fost Radiant Motherhood (1920) și, într-un capitol intitulat „O rasă nouă și iluminată”, Stopes dezvăluie agenda sa subiacentă (și respingătoare) din spatele presiunii sale pentru controlul nașterii la scară largă: „este datoria urgentă a comunității de a face imposibilă parentalitatea pentru cei ale căror condiții psihice și fizice reprezintă o certitudine că progeniturile lor vor fi bolnavi din punct de vedere fizic și mental…” Ea dorește ca sterilizarea lor să devină imediată și obligatorie, altfel va exista mereu: „…un număr tot mai mare de degenerați, slabi de minte și dezechilibrați, care vor devasta obiceiurile sociale … ca paraziții pe un copac sănătos”.
2. Ea nu doar a scris, ci și a făcut lobby în mod activ la prim-ministrul și Parlamentul britanic pentru a promova Legea de aplicare a sterilizării obligatorii cu scopul de a: „ … asigura sterilizarea bolnavilor iremediabil și a bolnavilor din punct de vedere rasial … prin eliminarea vieții lor inutile”.
3. Stopes a cerut, de asemenea, Comisiei Naționale pentru Rata Natalității să susțină sterilizarea obligatorie a părinților bolnavi, predispuși la beție sau cu „caracter rău”. Ca să o cităm mai exact: „cazuri rele fără speranță, rele prin boli înnăscute, beție sau caracter”, „vagabonzii, bolnavii … săracii [și] criminalii”, „degenerații, cei slabi de minte și dezechilibrații”, „paraziții” și „nebunii”. În cartea Wise Parenthood (Parentalitate înțeleaptă), ea explică: „Rasa noastră este slăbită de un procent îngrozitor de mare de slăbănogi inapți și de indivizi bolnavi”.
4. Prima clinică de planificare familială Marie Stopes a fost organizată în nordul Londrei, în 1921, și era condusă de o organizație pe care ea a înființat-o și care se numea The Society for Constructive Birth Control and Racial Progress (Societatea pentru controlul eficient al nașterilor și progres rasial). Nu a fost o coincidență faptul că clinicile sale de control al nașterilor erau grupate în zonele defavorizate, pentru a se concentra asupra reducerii natalității claselor inferioare sărace și pentru a preveni nașterea celor pe care ea le considera „inferiori, depravați și slabi de minte”.
5. Punctele sale de vedere nu erau ceva trecător, de neluat în seamă. În 1934, ea a declarat public că „cei de castă inferioară” ar trebui să fie sterilizați la naștere. În 1956, cu doi ani înainte de a muri, Marie Stopes a afirmat că o treime dintre bărbații britanici ar trebui sterilizați forțat, „începând cu cei urâți și nepotriviți”.
6. Îl scoate pe propriul fiu din testament, doar pentru că s-a căsătorit cu o fată care purta ochelari, donând cea mai mare parte a averii sale Societății de Eugenie.
7. Stopes a fost o susținătoare a nazismului. În 1935, a participat la un Congres pentru știința populației, organizat de naziști la Berlin. Patru ani mai târziu, ea i-a trimis lui Hitler o scrisoare personală ultrasentimentală, împreună cu un volum de poezii de iubire: „Dragă Herr Hitler, dragostea este cel mai mare lucru din lume. Ați dori să acceptați aceste poezii de la mine și să le permiteți tinerilor din țara Dvoastră să le citească?” Într-o poezie de-a sa, scrisă în 1942, când Holocaustul evreiesc era în toi, se spune: „Catolicii și prusacii,/ Evreii și rușii –/ Toți sunt un blestem,/ Sau ceva mai rău…”
Situația ironică a oamenilor care o laudă azi Stopes a fost observată foarte bine de Anthony Ozimic de la SPUC:
„Laudele aduse lui Marie Stopes, ca fiind o femeie de distincție, ar trebui să fie la fel de inacceptabile ca lauda adusă lui Adolf Hitler, ca mare lider. Ambii au promovat sterilizarea obligatorie și eliminarea celor mai vulnerabili membri ai societății, în scopul de a atinge ceea ce ei numeau progresul rasial”.
8. Site-ul BBC afirmă că Biserica Catolică a fost cel mai înverșunat critic al lui Stopes. Ei nu reușesc să clarifice faptul că Biserica Catolică se opunea cel mai mult convingerilor ei eugenice execrabile. În anii 1920, o victorie legală împotriva valului eugenic a fost câștigată de dr. Sutherland, cu sprijinul Bisericii Catolice, împotriva lui Marie Stopes. Sutherland s-a opus, de fapt, eugeniei cu mult înainte de a deveni catolic. Cu toate acestea, Stopes este lăudată astăzi ca o eroină feministă, în timp ce povestea procesului de calomnie și rolul catolic în încercarea de a opri eugenismul au fost fie trecute cu vederea, fie respinse ca o opoziție catolică simplistă față de contracepție.
9. Mai mult, în timp ce dr. Sutherland și alții încercau în mod activ să prevină și să vindece tuberculoza (boala sărăciei), eugeniștii influenți le descurajau eforturile, considerându-le drept pierdere de vreme. Eugeniștii considerau tuberculoza drept „prieten al rasei” pentru că era o verificare naturală a „inapților” și săracilor, ucigându-i înainte de a se putea reproduce. Ce ironie în faptul că Stopes, care descrie copiii săraci ca fiind „cu fețe supte, epuizați, plini de pete, dezechilibrați, slăbănogi, diformi, uscați”, este sărbătorită acum ca o eroină feministă, iar Sutherland, care a încercat să-i trateze și să-i vindece, este uitat.
10. Scoaterea deliberată din peisaj a moștenirii eugenice a lui Stopes a făcut-o să devină un fel de sfântă seculară. Industria avortului, în special, și liberalismul în general, au șters efectiv sentimentele rasiste ale lui Stopes și ura față de cei săraci (fapte istorice atât de inconvenabile) din memoria lor colectivă. Totuși, adevărul este că Marie Stopes nu a fost motivată de nici un fel de feminism timpuriu, ci mai degrabă de „nevoia de a reduce numărul «lumpenproletariatului înfloritor»”.
Stopes și alți eugeniști au aprobat controlul legalizat al nașterilor, deoarece clasa muncitoare era prea „bețivă și ignorantă” ca să poți avea încredere în ea că își controlează numărul.
Toate acestea ajută la explicarea situației de astăzi prin care Marie Stopes International, probabil cel mai mare furnizor de avort și contracepție din lume, se concentrează pe furnizarea de avorturi ieftine în țările în curs de dezvoltare direct către cele mai sărace femei din lume.
Reamintim, așa cum am citat mai sus, ce spune site-ul MSI:
„Modul în care oferim servicii de contracepție și de avort în condiții de siguranță a fost influențat, în mare măsură, de istoria noastră și de viața a doi pionieri ai mișcării de planificare familială, dr. Marie Stopes și dr. Tim Black.”
Sunt de acord cu ei: obiectivele eugenice și rasiste ale lui Marie Stopes în planificarea familială sunt puse astăzi în practică de MSI:
- MSI își concentrează o mare parte din furnizarea avortului în țările în curs de dezvoltare;
- Guvernele occidentale (inclusiv Marea Britanie) lucrează prin MSI pentru a exercita o presiune politică puternică asupra guvernelor africane pentru a răsturna politicile de avort restrictive (vezi aici) („Vestul știe cel mai bine”), dar ascunde în mod deliberat această influență străină;
- Finanțarea MSI vine de la indivizi și națiuni bogate occidentale, inclusiv de la guvernul britanic, cu alte multe milioane venite din impozitele returnate în 2019:
- MSI utilizează denumiri defectuoase, cum ar fi „furnizarea de avorturi în siguranță”, ascunzând sau ignorând dovezile că politicile lor pot dăuna femeilor sau, în cel mai bun caz, sunt „ambivalente ca eficiență”.
- Guvernul Regatului Unit (care finanțează MSI) cheltuie mai mulți bani și eforturi pentru controlul nașterilor decât pentru a oferi îngrijiri materne de calitate (care ar salva mai multe vieți).
Adevărul este că legislația liberală privind avortul și garantarea „avortului sigur” în țările în curs de dezvoltare nu au niciun efect asupra ratelor mortalității materne, adică, asupra sănătății femeilor (rețineți că o încercare de a discredita aceste constatări a trebuit să fie retrasă!).
Liberalizarea legilor privind avortul crește numărul de avorturi, dar ceea ce îmbunătățește cu adevărat rata mortalității materne și sănătatea femeilor și astfel ajută cu adevărat femeile (și copiii lor nenăscuți) este educația, nutriția, apa curată, igienizarea și îngrijirea sănătății materne a femeilor.
Se pare că agenda neo-colonială și cea eugenică merg înainte, deghizate sub alte haine, fiind exportate într-o altă parte a lumii. Cu alte cuvinte, agendă de bază a Marie Stopes continuă. „Istoria se repetă dar e deghizată cu atâta viclenie, încât detectăm asemănarea abia în momentul în care răul e făcut”.