În Franța, să vorbești de bine despre Biserica Catolică din poziția de lider al statului e ceva cu totul neobișnuit – unii zic că ar fi mai ușor să vorbești de bine despre Biserica Ortodoxă din poziția de lider al Rusiei de după Revoluția Bolșevică decât despre Biserica Catolică din poziția de lider al Franței de după Revoluția de la 1789.
„Un președinte al Franței care nu e interesat în nici un fel de Biserică și de catolici ar eșua în îndatoririle sale”,
a spus astăzi într-un discurs neașteptat Emanuel Macron.
„Vă chem în seara asta să vă angajați politic în dezbaterea noastră națională și în dezbaterea europeană, deoarece credința voastră este parte a dedicării de care are nevoie această dezbatere.”
Declarațiile vin în contextul în care în Franța se poartă o dezbatere aprinsă în jurul unor probleme bioetice și morale cu implicații profunde pentru întreaga societate – Parlamentul Francez se pregătește să reformeze legile bioetice cu privire la eutanasie și la fertilizarea in vitro (FIV). Respectiv, să legalizeze eutanasia, dar și fertilizarea in vitro pentru femeile singure și pentru cuplurile de lesbiene (în prezent, FIV e legală doar pentru cuplurile heterosexuale infertile).
„Dumnevoastră considerați că datoria noastră este aceea de a proteja viața, în special atunci când viața este lipsită de apărare. Între viața copilului nenăscut, a omului care se află în pragul morții, sau aceea a refugiatului care a pierdut totul, vedeți această trăsătură comună a pierderii, a goliciunii și a vulnerabilității absolute. (…) Un câmp de luptă extrem de important în bătălia culturală a zilelor noastre între supremația tehnologiei și responsabilitatea morală umană este câmpul bioeticii, unde chiar posibilitatea dezvoltării umane complete este pusă, în mod radical, sub semnul întrebării… Puse în fața acestor întrebări radicale, rațiunea și credința își pot veni în ajutor una celeilalte. Doar împreună ele vor salva omul. Ademenită de ispita de a se baza exclusiv pe tehnologie, rațiunea fără credință e condamnată să se înnămolească în iluzia propriei omnipotențe”,
a spus Președintele Franței, adresându-se unor episcopi catolici într-o întâlnire publică.
„Poți să descrii drept «grijă față de cineva» gestul de a oferi moarte?”,
l-a întrebat Georges Pontier, Arhiepiscopul Marsiliei, pe Președintele Franței.
În trecere, amintesc că poziția catolicilor, la fel ca poziția creștinilor în general, în problemele de falie e aceeași și e binecunoscută:
- viața începe în momentul concepției;
- moralitatea nu este relativă, ci își are originea în legile și poruncile revelate de Dumnezeu;
- viața este sacră și este un dar de la Dumnezeu, așadar practici precum eutanasia și fertilizarea in vitro sunt practici imorale, deoarece ele încalcă demnitatea și libertatea omului și caracterul sacru al vieții;
- omul e o ființă eternă, așadar societatea trebuie să se muleze după nevoile spirituale ale omului și nu invers; construirea paradisului terestru material, bazat pe progresul tehnic și pe inginerii sociale la scară largă, e o utopie care va eșua de fiecare dată; creștinii sunt datori să arate compasiune față de toate minoritățile și față de toți cei care au nevoie de înțelegere, însă în același timp sunt datori să-și apere valorile fundamentale și să afirme că o căsătorie este și rămâne între un bărbat și o femeie;
- familia este și trebuie să rămână nucleul de bază și cea mai importantă celulă a societății;
- creștinii sunt datori, alături de toți oamenii raționali, să protejeze familia și societatea de noile ingineriile sociale neomarxiste, inginerii ce reflectă o viziune materialistă și nihilistă asupra lumii, atacând și distrugând fibra morală a societății;
- iar identitatea Europei este și rămâne fundamental creștină.
„Ceea ce ne lovește țara nu este doar criza economică – este relativismul; este chiar nihilismul. Contemporanii noștri au nevoie să audă și o altă perspectivă asupra omului, în afară de perspectiva materialistă”,
a mai spus Macron (link aici către o parte a declarației).
În mod previzibil, a fost întâmpinat cu huiduieli și isterizări, de la „secularismul e Franța” (fostul prim-ministru Manuel Valls), la „Macron a intrat în delir metafizic” (Jean-Luc Melenchon, liderul partidului de stânga France Insoumise).
Trăim vremuri interesante – un gest neașteptat de curajos din partea centristo-stângistului Macron.