Cu toate ca Statele Unite sunt vazute ca arhetip al imoralitatii in Rusia, miscarile provita americane au devenit un model pentru colegii lor rusi, care au adoptat pina si termenul englezesc de “pro-life” sau pichetarea in stil american a clinicilor de avort.
Campania este puternic influentata de Biserica Ortodoxa Rusa, care se bazeaza pe sustinerea tacita a primei doamne a Rusiei, Svetlana Medvedeva, si a unor politicieni cunoscuti. Biserica ataca tot mai mult probleme de tip social, sub protectoratul noului Patriarh Chiril I, sub impulsul temerii ca populatia rusa poate deveni o minoritate etnica in vastul sau teritoriu.
Recent, politicienii au introdus in Duma (camera inferioara a Parlamentului) un amendament la un proiect de lege, care odata adoptat va aduce unele restrictionari ale avortului. Sub patronatul ierarhilor locali, demonstrantii au marcat Ziua Internationala a Copilului distribuind brosuri despre pericolul avortului si inaltind baloane pentru a cere “Rusia fara avorturi.”
Avortul era un fapt obisnuit si la indemina in era sovietica, o victorie a comunistilor de la inceputul secolului XX in numele eliberarii femeii. URSS a fost prima tara din lume care a liberalizat avortul, la ordinele directe ale lui Lenin, in 1922. […] Statisticile oficiale vorbesc de 1,3 milioane de avorturi facute in 2009 in Rusia, la o populatie de sub 143 de milioane si in scadere. Oponentii avortului si ai “pastilei de a doua zi”, care are tot efect avortiv, spun ca numarul real este mult mai mare.
“Numarul de avorturi in tara noastra este intre sase si opt milioane pe an,” spune Valery Draganov, care a propus Dumei o legislatie anti-avort mult mai dura, initiativa retrasa insa cu repeziciune, ceea ce dovedeste existenta tensiunilor in legatura cu acest subiect. “La fiecare minut, in Rusia se practica doua avorturi. In urma complicatiilor, 20 de procente dintre familiile ruse isi pierd abilitatea de a deveni parinti. Una din cinci femei insarcinate care moare, moare in urma unui avort. Acestea sunt statistici catastrofale.”
Unii dintre opozantii avortului sunt mai duri. Un preot moscovit, Dmitri Smirnov, a afirmat anul trecut ca femeile care avorteaza ar trebui sa faca puscarie pentru omor si ca femeile care se gindesc sa avorteze ar trebui sfatuite “sa nu fie mai atroce decit Himmler si Goebbels, care nu si-au omorit propriii copii.” Feministele din Rusia au condamnat aceste afirmatii.
Amendamentele la lege vor institui o perioada obligatorie de asteptare inaintea avortului, intre 48 de ore si o saptamina, in functie de cit de avansata este sarcina. Legea va cere de asemenea femeii sa semneze o declaratie de acceptare a interventiei dupa ce va citi lista posibilelor consecinte negative, incluzind “instalarea infertilitatii”.
Femeile care au mai mult de sase saptamini de sarcina vor fi obligate sa vada embrionul sau fatul la ecografie, sa ii asulte bataile inimii si sa urmeze un program de consiliere. Un alt amendament va restrictiona comercializarea pastilei de a doua zi.
Yelena Mizulina, presedintele comisiei parlamentare care a propus amendamentele, afirma ca rusii sustin o perioada de asteptare inainte de avort dar ca, pina acum, doar 25% dintre cetateni ar fi in favoarea eliminarii subventionarii de catre stat a avorturilor in primele stadii de sarcina. La sfirsitul anului trecut, la o intrunire, ea si-a sustinut categoric punctul de vedere impotriva avortului.
Forumul a fost organizat de Sanctitatea Maternitatii, o organizatie condusa de Natalia Yakunina, sotia lui Vladimir Yakunin, influentul sef al cailor ferate din Rusia, care a creat citeva fundatii de sustinere a Bisericii Ortodoxe Ruse si de promovare a patriotismului.
Vorbitorii au indemnat femeile din Rusia sa faca cel putin trei copii. Rata ridicata a natalitatii musulmanilor din Rusia a fost prezentata cu oarecare teama, ca o amenintare dar si ca un model de urmat. Un preot ortodox care are 18 copii a fost incununat de elogii.
Doamna Medvedeva, a carei Fundatie pentru Initiative Sociale si Culturale promoveaza valorile familiei, a vorbit de pluralismul religios din Rusia. A vorbit, de asemenea, despre “drepturile copilului de a trai” si despre „indicatorii socioeconomici” si lipsa generala de sustinere care, dupa spusele ei, forteaza adesea femeile sa se indrepte spre „intreruperea artificiala a sarcinii”, evitind cu grija termenul “avort” sau o declaratie clara de opozitie la acesta.
“Statul trebui sa ajute femeile sa isi pastreze copiii,” a mai spus ea.
La o masa rotunda, vicepresedintele fundatiei conduse de doamna Medvedeva, Tatyana Shumova, a afirmat: “Datorita naturii fundatiei noastre si a presedintelui acesteia, nu putem spune ca suntem impotriva avortului, pentru ca am fi imediat invinuiti ca nu respectam principiile democratiei si ca violam drepturile omului.”
“Dar folosim expresia ‘Da-mi viata’,” a mai spus ea, referindu-se la unul din programele fundatiei, care promoveaza valorile familiei.
Citeva zile mai tirziu, in discursul sau despre starea natiunii, presedintele Dimitri Medvedev, s-a axat pe criza demografica si a propus masuri pentru cresterea numarului de nasteri.
La aceeasi conferinta, doamna Yakunina a afirmat ca fundatia Sanctitatea Maternitatii a desfasurat un program pilot in Krasnoyarsk, un oras industrial din Siberia, lucrind cu medici si jurnalisti pentru a schimba percepetia pe care opinia publica si femeile in general o au despre avort. Rata avorturilor in acest oras, in rindul femeilor care au luat parte la program a scazut cu 16 procente, date care, aplicate la nivelul tarii, ar insemna 200.000 de copii in plus pe an, pe baza cifrei oficiale de 1,3 milioane de avorturi anual.
Miscarea anti-avort din Rusia este inca redusa, in ciuda sustinerii influente si din acest motiv nu a produs o opozitie semnificativa din partea gruparilor feministe, si ele slab organizate. Dar a creat asocieri ciudate.
Larry Jacobs, director al Congresului Mondial al Familiilor , cu sediul in Rockford, Illinois, SUA, a luat parte la forumul Sanctitatea Maternitatii unde s-a intilnit cu Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, presedinte al departamentului pentru relatii clericale externe al Patriarhiei Moscovei. Intr-o vizita-turneu al Statelor Unite, la care a fost invitat de catre Jerry Fullinwider, om de afaceri care a lucrat cu parteneri rusi in anii 1980, Ilarion a subliniat ca opozitia fata de avort reprezinta un factor de unitate intre Rusia ortodoxa si protestantii evanghelici. El mai a afirmat ca ar trebui sa formeze “o alianta strategica” cu romano-catolicii.
Sub obladuirea Patriarhului Chirll, Biserica a imbratisat tactici specific evanghelice pentru a ajunge la rusii care sunt ortodocsi declarativ, dar rar practicanti. In plus, oratoria anti-avort, familiara in Statele Unite, a gasit teren fertil in Rusia. Site-uri web, postere si brosuri sunt acompaniate de referiri explicite la istoria Rusiei. O intrunire internationala anti-avort a fost organizata in Moscova luna trecuta de grupul lui Larry Jacobs.
Exista o sustinere crescuta pentru restrictionarea avortului, sugerata de Patriarhul Chiril la inceputul acestui an. Parintele Vsevolod Chaplin, presedintele departamentului patriarhal pentru relatia biserica-societate, a declarat intr-o conferinta de presa pentru agentia de stiri rusa RIA Novosti:
“Este clar ca atitudinea societatii fata de acest fenomen este in schimbare si cred ca avem tot ceea ce este necesar pentru a schimba radical atitudinea societatii fata de avort, in asa fel incit avortul sa devina moral inadmisibil si acest lucru sa se reflecte in politica si legislatie.”
(Traducere și adaptare după cotidianul american NY Times)