21

O nouă provocare utilitaristă: mama-surogat

surrogate motherhood industrialization of motherhood 300x257 O nouă provocare utilitaristă: mama surogatDeputatul PDL Mihaela Şandru* a iniţiat de curând o propunere legislativă pentru reglementarea folosirii tehnologiilor de reproducere umană asistată medical. Propunerea este realizată în colaborare cu Asociaţia SOS Infertilitatea, care reuneşte şi reprezintă interesele cuplurilor cu probleme de fertilitate din România.

Analiza detaliată a proiectului o vom face cu altă ocazie; un punct de vedere al organizaţiilor provita este în curs de structurare chiar în aceste zile.

Până atunci însă, considerăm că o menţiune specială şi prioritară “merită” noua trăznaie tipic utilitaristă dorită de legiuitor şi care a făcut deja valuri în presă: instituţionalizarea “mamei surogat” (adică a practicii gestaţiei pentru altul). Motivaţia invocată? Aceeaşi ca întotdeauna, utilizată şi pentru prostituţie, avort şi toate celelalte rele: “fenomenul există, aşa că este mai bine să fie reglementat”. Raţionamentul dă dovadă de puţinătate (în sens figurativ), este total lipsit de etică şi gaunos; în schimb, respectă cu sfinţenie regulile dintotdeauna ale propagandei, judecând după entuziasmul cu care a fost primit de masele de postaci de pe internet.

Larisa Iftime de la Asociaţia Provita Media a publicat în cotidianul BOR, “Lumina”, un articol chiar pe această tema a mamei surogat – îl reproducem mai jos. Înainte de orice altceva, autoarea se întreabă – şi noi ne întrebăm o dată cu ea – unde sunt [bio]eticienii şi specialiştii în drept şi unde este dezbaterea publică pe o temă atât de delicată.

* Mihaela Ioana Şandru este al treilea PDL-ist care “defectează” ideologic în materie de legislaţia familiei cu această propunere legislativă tipică stângii post-marxiste. Precedentele fuseseră stabilite de S. Prigoană cu legea prostituţiei şi de Viorel Arion cu parteneriatele civile. Constatăm amar că, lăsând la o parte excepţii individuale, partidele politice româneşti, indiferent de tabăra în care declară că se află, par a rămâne adepte ale unei doctrine unice: a găleţii şi cârnatului ca mită electorală, aderând la un culoar politic sau altul doar din calcul meschin şi afirmând principii pe care, de fapt, niciodată nu le respectă…

Este necesară o dezbatere publică:

Pro şi contra legalizării mamei-surogat

Lumina, joi, Joi, 03 Martie 2011

Problema mamei-surogat care ţine de procedurile reproducerii umane asistate medical (RUAM) are o mare complexitate, iar de acest fapt vor trebui să ţină seama legiuitorii români cât de curând. Un nou proiect de lege pe această temă a fost recent depus de dna deputat Mihaela Şandru la Senat. Proiectul prevede de fapt reglementarea reproducerii umane asistate medical. Încă de la prima citire se văd o mulţime de lacune şi puncte vulnerabile, de aceea textul cere imperios să fie luat în dezbatere de societate. Primul punct vulnerabil pe lista acestora este legalizarea mamei-surogat.

În mass-media românească nu au existat până acum dezbateri publice pertinente, în care să se prezinte toate punctele de vedere pe care le impune o astfel de problemă. Au existat doar poziţii care au susţinut necesitatea legalizării acestui fenomen, adică poziţii unilaterale, şi atât. Nici vorbă să fie prezentat vreun punct de vedere etic sau vreun punct de vedere care să informeze femeile care intenţionează să devină mame-surogat, prevenindu-le asupra situaţiei la care se expun. Unde sunt bioeticienii din zona medicală şi de drept? Unde sunt profesorii de filosofie şi morală, care să explice consecinţele acestui fenomen? O decizie pertinentă pe un asemenea subiect complex şi sensibil nu se poate construi decât pe o dezbatere cu toate argumentele – pro şi contra – la vedere.

Nu putem trece uşor cu vederea că există deja cazuri de mame-surogat în România. Însă tot atât de adevărat este că nu se cunoaşte numărul de copii născuţi astfel în România şi nu există nici un studiu epidemiologic cu privire la monitorizarea acestor copii, fapt care ar putea permite legiuitorilor să decidă în deplină cunoştinţă de cauză, iar în consecinţă, să fie evitate abuzurile.

Motive care susţin legalizarea mamei-surogat

Din mărturiile celor care susţin legalizarea mamei-surogat în România reies o serie de motive ce nu pot fi neglijate. Femeile care nu pot avea copii au o mare suferinţă. Dincolo de problema comodităţii, care ar putea motiva pe unele femei să nu nască (frica de naştere, teama de degradare a corpului mai târziu, anxietate în faţa durerii etc.), există şi o seamă de motive medicale care împiedică femeile să aibă copii. Este, de exemplu, cazul femeilor care au suferit un tratament cu radiaţii, dar şi al altora, inclusiv al femeilor care au avortat prima lor sarcină şi au rămas sterile pe viaţă.

Un al doilea motiv din această serie este că mama-purtătoare face un act de generozitate. Oferirea propriului corp pentru a găzdui copilul unui cuplu este privită ca un act altruist extraordinar. Acest act este, uneori, propus de rude ale femeii care nu pot suporta sarcina, de soră sau, alteori, de prietene.

Un alt punct de vedere care susţine legalizarea acestei proceduri este: de ce să refuzăm progresele în domeniul tehnologiei medicale? Dacă donarea de gameţi, spermă şi ovule este acceptată, dacă donarea de embrioni este acceptată, de ce să nu se accepte şi împrumutarea corpului unei persoane? În virtutea căror principii? De ce să negăm beneficiile progresului ştiinţific în domeniul medical şi progresul care ne întinde o mână de ajutor?

Pericolele legalizării mamei-surogat

Există suficiente puncte de vedere contra legalizării fenomenului, care, din păcate, nu se regăsesc în mass-media românească de mare tiraj. În primul rând, mama purtătoare trebuie remunerată. Iar de aici până la surogatul ca “afacere” nu e decât un pas. În multe cazuri sesizate în presa internaţională, surogatul este astfel manipulat pentru a deveni o afacere. În India, de exemplu, femeile dintr-un azil de bătrâni erau recrutate pentru a deveni mame-surogat pentru străini sau indieni bogaţi, care “cumpărau” această “ocazie” cu sume sub 10.000 de euro. În Ucraina este nevoie de 15.000 de euro. În America de Nord, de aproximativ 40.000 de euro. Un copil nu poate avea un preţ, chiar dacă aici nu este vorba despre copil, ci de “contract”, de “închirierea pântecelui” şi “evacuarea chiriaşului”.

Un alt punct de vedere împotrivă ar fi că acest proiect nu reprezintă o prioritate a sănătăţii publice, cel puţin în această perioadă, când spitalele din România sunt subfinanţate, când sectoare întregi ale medicinei au ajuns în pragul falimentului. Din acest punct de vedere, această lege nu este o prioritate.

Complicaţii etice şi legale

În altă ordine de idei, mama purtătoare are un statut legal vag. Ce relaţie există între femeia care naşte un copil care, din punct de vedere biologic, nu-i aparţine? Cine este copilul pentru femeia care îl poartă nouă luni în pântece şi îl naşte? Iată doar câteva întrebări dificile. Nu sunt cunoscute foarte bine, de

altfel, consecinţele psihologice asupra femeii care dă copilul mamei sale biologice. Nu mai vorbim despre consecinţele psihologice ale acestui fapt asupra copilului însuşi.

Recurgerea la mama-surogat implică un contract între două părţi, “mama-purtătoare” şi “părinţii beneficiari”, cu angajamente de ambele părţi, cu drepturi şi obligaţii, ce presupune responsabilităţi legale. Ce se întâmplă dacă, de exemplu, mama-surogat preferă să consume alcool, să fumeze? Este aproape imposibil să asiguri unui cuplu o loialitate totală faţă de angajamentele luate.

Ce se întâmplă dacă părinţii biologici refuză copilul? Probabil, un cuplu care se angajează în acest proces îşi asumă toate consecinţele. Dar ce se întâmplă dacă, în timpul sarcinii, părinţii se separă? Vedem, din înşiruirea acestor argumente, că problema rămâne destul de complicată sub aspect moral, legal şi etic.

Ce se întâmplă dacă părinţii biologici îi cer mamei-surogat să avorteze copilul (din diverse cauze) şi ea nu vrea? Sau ce se întâmplă dacă mama-surogat nu mai doreşte să dea copilul părinţilor biologici?

Dezbaterile publice din Franţa privind mama-surogat

Cea mai avansată ţară la capitolul dezbateri publice pe problema mamei-surogat rămâne Franţa. Opinia publică a decis acolo interzicerea fenomenului mamei-surogat. Şi-au spus punctul de vedere împotriva acestei legalizări personalităţi importante, profesori de medicină şi etică, o mare parte a corpului medical. S-au scris cărţi pe această temă. Amintim aici volumul Corps en miettes (“Trupul în bucăţi”), Editura Flammarion, 2009, semnat de filosoful Sylviane Agacinski, despre “barbaria” mamelor-purtătoare (15 aprilie 2009). Acolo, autoarea se întreabă: “Putem să ne întrebăm dacă lecţia nazismului a fost cu adevărat învăţată, căci opinia publică pare să nu fie îngrijorată de ceea ce semnifică umanitatea noastră sau spiritul legilor noastre. Ea dă prioritate puterii tehnologiei şi cererii individuale. Asemenea tehnici permit confecţionarea copiilor şi există indivizi care “cer” să se utilizeze aceste mijloace. Restul are cu adevărat importanţă?”

Termenul “mamă-purtătoare”, după părerea autoarei, “relevă o perfidie retorică, ce contribuie la micşorarea femeii, transformând-o într-un sac, într-un soi de cuib temporar, o simplă magazie, unde se stochează copilul, conceput de alţii, care aşteaptă livrarea”. În această viziune, mama-surogat reprezintă “o formă inedită de sclavie şi înjosire a femeilor”. Iar Agacinski se ridică împotriva exploatării corpurilor altora, fenomen aflat în centrul “afacerii cu bebeluşi”, “alienării biologice”, care “se instalează în domeniul procreării artificiale”. “În faţa indiferenţei faţă de aceste femei, transformate astăzi în incubatoare “subvenţionate”, nu putem să nu recunoaştem răceala egoistă şi dispreţul acelora care consideră normal să pună viaţa altora în slujba lor”. Ea se întreabă dacă nu cumva “aspectul cel mai repugnant din toată această afacere” este justificarea cu care se “dăruie” mamele-purtătoare, din “generozitate” sau “altruism”.

Categorii: Reproducere asistată Etichete: 

Abonare la știri

Spune și altora

21 Reacții la "O nouă provocare utilitaristă: mama-surogat"

  1. Blog de carti spune:

    Mama surogat nu trebuie platita de stat, asa ca nu conteaza ca nu e o prioritate medicala.
    E normal ca un cuplu care-si doreste un copil si e obligat sa apeleze la o mama surogat sa plateasca cheltuielile. Pana la urma, mama surogat isi pierde un an din viata iar sanatatea ii este in mod clar afectata.
    Faptul ca se va ajunge la specula, ca tiganii se vor ingramadi sa-si scoata nevestele la produs, ca vor aduna tot felul de nefericite si le vor obliga sa poarte copii e o problema a politiei, si nu un motiv intemeiat de a ne opune utilizarii mamelor surogat.

  2. OANA spune:

    Buna seara,ma numesc oana am 45 de ani si de 12 ani visez sa pot strange in brate puiutul meu.in urma unei operatii de fibrom uterin am ramas fara uter deci orice incercare de a avea un bb e inutila..as da orice sa pot avea bb nostru,oare de ce nu as avea parte de asa ceva???ar fi o minune cereasca sa se aprobe aceasta lege pt noi femeile infertile ar fi cea m-ai mare minune.

  3. @OANA

    Cu tot respectul si compasiunea pentru tine, daca nu mai ai uter, nu poti fi mama vreodata. Copilul pe care l-ar naste o alta femeie pentru tine nu ar fi niciodata ”al tau”.

    O sugestie: de ce nu incerci o adoptie?

  4. @ Blog de carti

    In primul rand, fara reclama, va rog.

    Apoi, exact motivele date in prima teza a ultimei fraze sunt unele din ratiunile pentru care mama surogat nu trebuie sa existe.

    Un altul este ca intra in grav conflict cu interesul superior al copilului, care primeaza.

    Altul este un principiu esential de drept civil care spune ca mama este femeia care naste. Modificarea acestuia ar bulversa relatiile sociale intr-un mod extrem.

    Sincer, din moment ce faci reclama la un blog de carti, ma asteptam sa poti rationa.

  5. OANA spune:

    Buna ziua ,imi pare rau ca te contrazic,adica daca nu m-ai am uter nu voi putea fi mama niciodata???gresesti amarnic…NU MAMA E CEA CARE IL NASTE CI CEA CARE IL CRESTE DRAGA MEA…si daca inca nu stii mama purtatoare inseamna doar sa poarte embrionul unui cuplu 9 luni,deci va fi copilul nostru..te rog intereseazate ,cat dureaza o adoptie??iti spun tot eu .minim 4-6 ani,si ….

  6. piscatura spune:

    trebuie sa fii complet nebuna sa-ti poti indeparta fiinta care 9 luni a crescut in tine. copilul iti stie bataile inimii, vocea, te simte si reactioneaza la starile tale. e o legatura dincolo de vorbe si opiniile emiprice ale lui papuc.
    nu neg visele si sperantele cuplurilor fara copii…dar e complet dement ca femeie sa te reduci la a fi “cuva axotl” si sa negi legatura dintre tine si fiinta ce creste in tine si s-o dai ca pe o rufa. oricui altcuiva.

  7. Silvia spune:

    Intre etica si habotnicie este o linie fina…as vrea sa o respectam. Ascultati-o pe Oana, cea care isi doreste cu disperare un copil. Iar daca s-ar gasi o femeie dispusa sa o ajute, chiar vi se pare UMAN sa ii negati aceasta posibilitate? Nu spun ca mama purtatoare nu ar trebui asistata psihologic dupa nastere, nu spun ca nu trebuie sustinuta financiar pe parcursul sarcinii…dar acestea nu sunt motive solide ca sa ne opunem acestei practici medicale. Sa fim crestini si oameni. Aveti curajul, oricare dintre voi, sa o priviti pe Oana in fata si sa ii spuneti: Iti interzicem sa devii mama pentru ca asa e moral si etic?!

  8. @Silvia

    Faptul ca cineva isi doreste cu ardoare un copil nu ii da dreptul sa faca orice pentru a-l avea.
    Priveste exemplul Rosia Montana: oamenii de acolo isi doresc cu ardoare sa munceasca. Le da asta dreptul sa faca ce vor, distrugand zona si netinand cont de genenratiile viitoare?

    Apoi, din comentariul dumitale se deduce ca a avea copii este imoral si neetic. Te rugam sa-ti pui ideile in ordine si sa revii.

  9. anonim spune:

    Cateva argumente medicale in plus impotriva “mamei surogat”:
    Femeia surogat isi risca sanatatea daca bebelusul este indepartat de langa ea imediat dupa nastere. Corpul femeii este programat sa urmeze niste etape de la implantarea ovulului in uter pana la intarcarea pruncului. Daca etapele acestea nu sunt respectate sistemul hormonal al femeii se poate deregla favorizand aparitia cancerului, osteoporozei, depresiei etc.
    Si anume- daca femeia nu alapteaza la san, isi creste riscul de a face cancer de san, uter, ovare.
    Daca femeia nu alapteaza la san, isi creste riscul de a face osteoporoza si depresie post-partum.
    Cine anume va rezolva problemele de sanatate pe care le va avea mama purtatoare?

  10. anonim spune:

    Din punctul meu de vedere, a fi de acord cu “mama surogat” si chiar si cu adoptarea copiilor ce au parinti sau rude in viata (cu mici exceptii in care rudele au un comportament extrem de agresiv cu copilul), incurajeaza comportamentul iresponsabil atat al parintilor biologici, cat si al parintilor adoptivi. Astfel parintii biologici vor fi incurajati sa nu isi asume consecinta faptelor si sa isi abandoneze copilul.Parintii adoptivi la randul lor vor fi incurajati sa aiba un comportament iresponsabil de genul “sa isi traiasca viata” si sa nu isi asume nici ei responsabilitatea faptelor lor. In general, parintii adoptivi nu pot avea copii pentru ca nu vor sa ii faca la tinerete, ci prefera sa “isi traiasca viata”, sa ia anticonceptionale sau chiar sa avorteze.

  11. @Anonim

    Foarte bune completările, mulțumim.

  12. OANA spune:

    Buna seara ,eu nu postez aici pentru a fi judecata de unii,sau de a fi laudata de altii…probabil ”provita Bucuresti”nu stie ce inseamna sa pierzi 2 sarcini ,apoi sa nu m-ai sansa sa devii mama a propriilor copii..iar daca nu am oportunitatea sa fiu eu insarcinata medicina imi ofera sansa sa am copilul meu,cu orce sacrificiu…iar despre cei din Rosia Montana ….imi pare rau,dar tu femeie nu gandesti deloc…acei oameni nu au dreptul la civilizatie?la o viata m-ai buna?la o scoala pt copii lor???PROVITA BUCURESTI unde traesti?in ce secol?

  13. @Oana

    Comentariul dumitale, în special atitudinea față de Roșia Monană, demonstrează perfect inutilitatea oricărei abordări raționale. În fața pretinsului „drept” de a avea un copil, cu orice preț, călcând peste cadavre dacă e nevoie, nu rezistă nimic.

    Se scrie corect „mai bună”, nu „m-ai bună”. Dacă nu știi să scrii, cum ai putea demonstra validitatea punctului tău de vedere?

    De unde știi că sunt femeie?

  14. Mariana spune:

    Parinti,femei care vreti sa apelati la mama surogat,nu va dati seama ce faceti?nu tineti cont de foarte multe aspecte si toate acestea se vor intoarce ca un bumerang la un moment dat impotriva voastra!Ganditi-va la Dumnezeu,sunt atatia copii in tara asta care au nevoie de o familie,sa stiti ca ce trece peste Dumnezeu nu tine!

  15. DIANA spune:

    nu trebuie sa judecam pe nimeni ptr ca cum judecam vom fi judecati cred ca a da viata unei fiinte nu e un pacat ci din contra o binecuvantare!daca unele femei nu pot face copii din diferite motive nu e vina lor.eu una sunt de acord cu fertilizarea in vitro ptr ca am un printisor si il astept pe al doilea copil care e o fetita facuti natural si e mai bine sa dai viata decat sa omori.de ce nu punem stop avortului care omorami ingerasii!

  16. maria spune:

    Oana nu ai dreptate,i_mi pare rau pentru tine ,dar cred ca e mai bine sa incerci sa adopti un copil.Felicitari PROVITA!!!!

  17. Ileana spune:

    Dupa parerea mea, ideea `mamei surogat` nu poate sa apara decat intro societate in care oamenii traiesc departe de Dumnezeu. Daca ar trai aproape de El, ar sti ca orice copil este un dar. Prin urmare, un dar il primesti sau nu. Daca nu il primesti, inseamna ca asa a randuit Dumnezeu pentru tine.
    Desigur, e greu de acceptat, pentru ca aproape toti cei care nu pot avea copii, isi doresc cu disperare unul (iar altii primesc multi, si ii omoara singuri…) si asta nu pot intelege bine decat cei care trec prin aceasta situatie, cum este Oana.
    Dar Oana, asa cum spunea si ProVita, asta nu inseamna ca se poate face orice pentru asta. Gandeste-te si la mama surogat, cea in care se va dezvolta copilasul! Cum, dupa 9 luni in care ai simtit o alta viata in tine, sa renunti la el? Crezi ca ei nu ii va fi greu?
    Am prieteni care nu au putut avea copii pana acum, si dupa 4 ani de casnicie au adoptat unul. Deci in astfel de cazuri, se recomanda sa infiezi unul (si asa au facut multi!)
    Draga Oana, nu vei fi multumita nici daca vei avea acest copil, pentru ca nu este in legea firii ca el sa apara astfel. Iti doresc sa reusesti sa te impaci sufleteste cu situatia in care te afli si sa fii constienta ca nu esti singura. Poate ca undeva, un suflet de copil te asteapta sa ai grija de el.

  18. Ileana spune:

    Pentru mine, ideea de `mama surogat` – idee aprobata, din cate am inteles, in unele state ale lumii (Elton John, care si-a recunoscut optiunea pentru homosexualitate, a reusit sa …obtina astfel doi copii) ma face sa imi dau seama, ca traim intro societate a paradoxurilor, a extremelor. Pe de o parte sunt omorati 46.000.000 (???!!!!) de copii anual prin chiuretaje, aprobate si chiar incurajate de majoritatea sistemelor tarilor – Doamne, ce cifra! – pe de alta parte stiinta gaseste solutii mai mult sau mai putin etice, la infertilitate pentru a da o sansa celor efectiv disperati sa aiba un copil…
    Apoi, in lume 6 milioane de copii mor de foame anual (http://news.softpedia.com/news/Sase-milioane-de-copii-mor-de-foame-sase-milioane-de-copii-salvati-de-alaptatul-san-ro-13075.shtml) si tot in lume se arunca 1 miliard de tone de mancare la gunoi (http://www.descopera.ro/dnews/9995298-un-miliard-de-tone-de-alimente-sunt-aruncate-anual-in-vreme-ce-milioane-de-oameni-mor-de-foame).
    Oamenii accepta sa munceasca precum sclavii in corporatii, cate 10-12 ore pe zi pentru bani, dar nu au timp sa ii cheltuiasca, sau ajung sa ii dea pe medicamente, imbolnaviti fiind de stilul de viata.
    De ani de zile romanii sunt mintiti pe fata si batjocoriti in ultimul hal de politicieni, dar tot pe ei ii voteaza, sau mai mult, isi doresc sa ajunga ca ei. Dupa ce tin – de obicei pe internet sau in fata blocului, discursuri despre cinste, cu prima ocazie o comit si ei. Daca apare un om cu adevarat valoros, ori nu ii mai recunosc valoarea, ori incep sa il ingroape in critici si insulte.

    Dumneavoastra mai intelegeti ceva? Eu nu, nu pot intelege paradoxurile.

  19. Lavinia spune:

    Buna ziua, am citit cu mult interes si atentie postarea aceasta si comentariile si desi am lucrat 3 ani in ProVita din Cluj recunosc ca imi este oarecum rusine de atitudinea celor de la ProVita de pe acest site in legatura cu atitudinea pe care o au fata de Oana. Eu gasesc ca tot ce au facut a fost sa jugneasca sarmana femeie… Ok, punctul vostru de vedere este ca o mama surogat este o idee gresita si dezumanizanta. Oana isi doreste cu disperare un copil (se pare ca nu inclina foarte mult spre adoptie din ce am inteles) si se gandeste ca o mama surogat i-ar oferi posibilitatea de a avea un copil al ei. Avand in vedere faptul ca doamna sufera de niste afectiuni ginecologice se pare ca este imposibil (sau poate judec eu prost) sa se preleveze ovule de la Oana si ele sa fie implantate dupa fecundare in uterul altei femei. Aici ProVita are dreptate, acel copil nu ar fi pe deplin al Oanei pentru ca nu este biologic al ei, decat al sotului ei. Este aproximativ acelasi lucru cu adoptia, insa doamnei ii da o iluzie ca astfel are un copil al ei. Dar sa ajungi sa o ataci si sa ii vorbesti pe un ton superior este contrar filosofiei organizatiei (eu am invatat aici la Cluj sa iubesc oamenii, toti oamenii si sa ma port cu dragoste cu toti indiferent daca ei spun lucruri ce mie mi se par aberatii).
    Poate sunt eu mai irationala, dar cred ca si Oana a simtit la fel. A intrat pe site cautand un ajutor, cineva care sa rezoneze cu ea, nu sa o critice.
    Sunt multi oameni care nu iau adoptia ca o varianta in cazul lor (doamna se teme ca cere mult timp, dar la fel ar fi si daca ar angaja o mama surogat-pe langa faptul ca este foarte scumpa toata distractia asta se poate trezi cu o femeie care nu are aceleasi valori legate de sarcina ca ale ei, nu ii da copilul, etc).
    Totul a fost o discutie, Oana si-a exprimat punctul de vedere si si-a spus durerea. Eu atat am inteles.
    Eu nu am copii din nefericire pentru ca Domnul nu m-a invrednicit inca cu un barbat potrivit langa mine care sa fie un tata potrivit pentru copilul meu si mai ales un sot bun pentru mine, dar sa nu credeti ca “foamea” asta de a ingriji si iubi un copil a disparut vreodata din viata mea (am 35 de ani acum). De cand ma stiu mi-au placut copiii si am ingrijit copii de cand eram mica, asta ma linisteste si ma ajuta sa uit ca nu am un copil al meu. Pana la urma, Oana, ai dreptate, cine creste un copil este mama, nu cine il naste, dar sunt sigura ca prin ce fac las o urma buna in viata copiilor cu care ma intalnesc si sunt o mamica de imprumut pentru ei atunci cand au nevoie. Am lucrat la gradinita, la o casa maternala, la scoala si mereu am fost cu drag mamica tuturor si nu o sa ma opresc decat cand nu o sa mai pot respira.
    Oana, ai curaj si cauta un copilas si prin adoptie, este dificil sa gasesti o mama surogat, mai ales in Romania, cine stie, poate vei gasi unul care sa iti semene (am o prietena ce a adoptat recent o fetita superba ce nu seamana deloc cu ea, dar e leit tatal ei adoptiv si sa vezi ce bucurie este in lumea lor din cauza asta. In plus, un copil adoptat eu il vad ca pe un vesnic cadou de Craciun pe care il descoepri in fiecare zi si il formezi asa cum consideri ca se cuvine sa fie un copil care sa te faca mandra mai tarziu si sa te iubeasca pentru totdeauna.
    Doamne ajuta si sper ca nu am suparat pe cienva prin ce am spus. O zi binecuvantata

  20. Iulia spune:

    Intr-adevar, cum spunea parintele Arsenie Papacioc, adevarul fara iubire nu este adevar.
    Adica, da, mama surogat este o “gaselnita” care mai degraba exploateaza atat femeia “purtatoare”, cat si disperarea celor ca Oana.
    Dar cu insulte nu vom reusi niciodata sa ne facem inteles si nu ne face mai rationali faptul ca luam oameni care isi expun durerea in raspar.

    Da, din punct de vedere moral, legalizarea exploatarii altei persoane pentru purtarea sarcinii ridica multe dificultati si semne de intrebare.
    1. Persoanele tentate sa devina mame-surogat vor fi cele de la marginea societatii, mai mult sau mai putin voit (adica, unele pot fi puse “la produs” de catre soti sau alte persoane, riscam nasterea un nou soi de proxenetism)
    2. In ce masura dispun parintii biologici de corpul femeii respective?
    Pana la a-i impune diverse proceduri medicale riscante pentru sarcina in caz de suspiciune de sindrom Down (amniocenteza care se face pentru “confirmare” are un risc de 1 la 200 de pierdere de sarcina si poate antrena diverse alte complicatii – cine decide daca se expune sau nu la asa ceva, mama purtatoare, sau parintii biologici)?
    Sau chiar avortul pe astfel de motive eugenice – ce te faci daca parintii vor avort, “lasa ca mai bagam un alt ovul fecundat in alta”, si mama-surogat nu il doreste?
    Sau daca mama surogat se decide sa avorteze, ce sansa au parintii biologici sa ii impuna sa nu faca acest lucru? (Ca doar “e corpul ei” conform propagandei pro-avort, nu?)
    3. Fertilizarea va fi automat “in vitro”, ceea ce presupune din start avort celular pentru ca se vor fecunda mai multe ovule pentru implantare, urmand a se selectiona cele “viabile” conform opiniei medicului.
    4. Pentru parintii biologici, ce te faci daca mama purtatoare vrea sa pastreze ea copilul dupa nastere? Ce te faci daca e alcoolica si a ascuns acest lucru pentru a “prinde contractul”?
    Si multe, multe altele.

    Pana una alta, adoptia pare o alternativa mult mai morala, dar si mult mai sigura pentru cuplurile infertile, pentru ca inclusiv pentru parintii respectivi exista mii si mii de riscuri.

  21. Iulia spune:

    Si un alt risc: fertilizarea in vitro antreneaza un risc sporit de pierdere de sarcina.

    Sunt dispusi eventualii “clienti” parinti biologici sa se expuna la acest risc, de a pierde copilul mult dorit din motive care nu depind de nimeni?

    Mama surogat poate necesita tratamente suplimentare pentru sustinerea unei sarcini obtinute astfel – care pot presupune diverse riscuri, nu toate pe termen scurt.

    De exemplu, daca este obligata sa faca injectii cu heparina pe o durata insemnata a sarcinii? Sigur, pe durata sarcinii platesti tratamentul, dar ce te faci daca mama surogat face dupa ani si ani osteoporoza? Atunci esti obligat sa platesti diverse tratamente, compensatii? Sau este la mica intelegere si poti sa te fofilezi – nu se stie daca de la asta a fost, sunt doar *unele* studii care indica risc crescut de asa ceva si lasa-ma cucoana in pace?

    Multe, multe considerente…

Reacții:


VĂ RUGĂM CITIȚI politica privind comentariile: CulturaVieții.ro este o publicație online care promovează valorile familiei, morala creștină și demnitatea persoanei umane începând cu momentul concepției. Spațiul rezervat comentariilor nu este destinat disputelor între cititori și nici promovării agendelor contrare scopului declarat. Toate comentariile sunt moderate, iar administratorii aprobă exclusiv intervențiile respectuoase, echilibrate, cu conținut relevant și la subiect. Mai ales, nu înjuraţi şi nu ameninţaţi. Lucrurile acestea, oricum, nu ne impresionează. NU vă obosiți să comentați dacă nu vă puteți încadra în aceste norme. În caz contrar, comentariul va fi șters.

Opiniile din comentarii nu angajează decât pe autorii lor și nu reprezintă neapărat punctele de vedere ale realizatorilor blogului.

Trimit comentariul

2009-2014 Cultura vieţii. Conținut distribuit sub licența liberă Atribuire-Fără Opere Derivate / Creative Commons.
Temă WordPress de Theme Junkie | Găzduit de Bogdan Stanciu
  • RSS
  • Newsletter
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • YouTube
  • Vimeo